بلیکن: پیش بینی ما از "سرعت فروپاشی" دولت افغانستان خطا بود

© REUTERS / Pool / Olivier HosletГоссекретарь США Энтони Блинкен во время выступления в штаб-квартире НАТО в Брюсселе, Бельгия
Госсекретарь США Энтони Блинкен во время выступления в штаб-квартире НАТО в Брюсселе, Бельгия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2022
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ اخیرا در بیاناتی اظهار داشت: ما درباره‌ی پیش‌بینی سرعت فروپاشی دولت و ارتش افغانستان اشتباه کردیم
در بیانیه‌ای بلینکن که در وبسایت وزارت خارجه‌ی ایالات متحده منتشر شده، آمده است: "اکنون، می‌توانم بگویم که اشتباه تقریباً همه این بود که ندیدند که دولت و نیروهای امنیتی به همان سرعتی که آنها فروریختند، [سقوط کند]، حتی در سناریوهای بدتری که ما داشتیم."
وزیر خارجه‌ی آمریکا گفته است که جامعه‌ی اطلاعاتی این کشور همیشه وقتی به آینده نگاه می‌کند، طیفی از سناریوها را در نظر می‌گیرد و به آنها درجه می‌دهد.
او گفته است که اگر سرعت فروپاشی دولت و ارتش افغانستان را می‌دانستند کارهایی وجود داشت که به گونه‌ای دیگر انجام می‌شد.
با آغاز خروج آخرین گروه از نظامیان آمریکایی از افغانستان پیش‌روی طالبان آغاز شد و سرانجام این گروه در 15 آگست کابل را تصرف کردند و به این ترتیب دولت و ارتش افغانستان فروپاشید.
وزیر خارجه‌ی آمریکا می‌گوید که کشورش نمی‌توانست که در طول سالیان متمادی، میلیاردها دالر سرمایه‌گذاری کند تا دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور بتوانند خود را حفظ کنند.
بلینکن همچنین گفته است که ایالات متحده در مأموریت خود در افغانستان به ملت‌سازی هم پرداخت؛ اما موفق نشد. او گفته است: "من فکر می‌کنم یکی از درس‌ها این است که ما باید در مورد این تمرین‌های ملت‌سازی بسیار متفکر باشیم، زیرا آشکارا موفق نشدیم."
او افزوده است که دولت بایدن براساس توافقی که میراث گرفته بود، باید از افغانستان خارج می‌شد. بلینکن پیشنهاد حفظ سه‌هزار نیروی آمریکایی در افغانستان را نادرست خوانده است.
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرده است که اگر این کشور فراتر از ضرب‌الاجل در افغانستان می‌ماند، حملات طالبان افزایش می‌یافت و دفاع در برابر چنین حملات با سه‌هزار نیرو ممکن نبود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала