ترور نظامیان حکومت پیشین یکی پی دیگری از سوی طالبان

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2022
عضو شوید
با سر کار آمدن حکومت گروه طالبان در افغانستان، نظامیان حکومت پیشین این کشور یکی پی دیگری از سوی جنگجویان گروه طالبان ترور می شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ترور‌های هدف‌مند که نظامیان و نیروهای حکومت پیشین را نشانه گرفته است، به‌طور بی‌پیشینه ای افزایش یافته و این کشتار‌های هدف‌مند جامعه‌‌ی جهانی و نیروهای جا‌مانده در افغانستان را که طالبان نیز بار دوش مسوولیت را بر شانه نمی‌گیرند نگران کرده است.
در تازه‌ترین مورد، حبیب‌الرحمان ملک‌زاده، فرمانده‌ی امنیه‌ی پیشین ولسوالی تیوره ولایت غور، در شهر هرات ترور شده است.
ترور فرمانده‌ پیشین پولیس ولسوالی تیوره در غور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2022
ترور فرمانده‌ پیشین پولیس ولسوالی تیوره غور
منابع تایید می‌کنند که امروز (سه‌شنبه، ‌۵دلو) فرمانده‌ی امنیه‌ی پیشین ولسوالی تیوره‌ غور، حوالی ساعت ده بجه قبل از ظهر در برابر خانه‌اش در شهر هرات کشته شده است. این فرمانده برادر ابراهیم ملک‌زاده، عضو رهبری جمعیت اسلامی و عضو پیشین مجلس نماینده‌گان بود که بعد از مرگ این نماینده پیشین مجلس، مسئولیت سوق و ادار‌ه‌ی مردمی در ولسوالی تیوره غور را به دوش گرفت.
در عین‌حال، طالبان با آن‌که در این مورد چیزی نمی‌گویند اما کارشناسان امنیتی به این باور‌اند که طالبان با کشتار و ترور نظامی‌های پیشین در پی دور کردن سد راه خود برای حکومت کردن‌اند. این کارشناسان می‌افزایند، طالبان از این‌که این نیروهای در بهار پیش‌رو به جبهه‌‌ی مخالف حکومت آنان بپیوندند حراس دارند، از این‌رو تلاش می‌کنند تا مخالفان خود را به هر شکل ممکن ترور ویا به زندان بیندازند.
تاله و برفک بغلان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.01.2022
یک بزرگ قوم هزاره در بغلان ترور شد
در همین‌حال، ‏نزدیکان تمیم پنجشیری سرباز قطعات خاص در حکومت گذشته به آماج گفته اند، که طالبان او را چند روز پیش از کابل برده و تیرباران کرده اند، حالا جسد‌ش را نیز برای‌مان نمی‌دهند.
این در حالی‌ست که در یک نشست مشترک بیش از ۲۰ کشور جهان که به تاریخ ۴ دسامبر (۱۳ قوس)، برای محکوم کردن طالبان به‌دلیل قتل‌های هدف‌مند و خودسرانه نظامیان حکومت پیشین برگزار شده بود که در بیانیه‌ مشترک آن‌ها آمده است: "ما عمیقا نگران گزارش‌های مربوط به قتل و ناپدید شدن اجباری اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان هستیم که توسط دیدبان حقوق و دیگران مستند شده است."
پیش از این نیز سازمان‌های حقوق بشری، از جمله دیده‌بان حقوق بشر، گزارش‌های مستندی درباره بازداشت، اعدام و ناپدید شدن نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان نشر کرده و از طالبان خواسته‌اند به تعهدشان در زمینه عفو عمومی پایبند بمانند، عفو که به گفته‌ی این سازمان‌ها تاکنون هیچ عملی در آن دیده نشده است.
وزارت خارجه امریکا، در همین خصوص، بیانیه‌ مشترکی که از سوی امریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، بلژیک، ژاپن، بلغارستان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، نیوزلند و برخی کشورهای دیگر صادر شده است را منتشر کرده بود.
طالبان یک دختر را جوان در بلخ تیرباران کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.01.2022
ترور یک فعال مدنی زن در بلخ
بر اساس این بیانیه، اقدام‌های طالبان که در گزارش "دیدبان حقوق بشر" آمده، نقض جدی حقوق بشر است و در تناقض با ادعای عفو عمومی طالبان قرار دارد.
عبدالشکور، نام مستعار نظامی پیشین است که در صفوف نیروهای هوایی نظام جمهوریت مسئولیت طیاره‌های جنگی را بر عهده داشته است، او در پاسخ به سوال خبر‌نگار آماج که آیا طالبان به عفو عمومی شان پایبند هستند؟ گفت که طالبان نه‌تنها که به عفو عمومی‌شان پایبند نیستند؛ بل‌که در حال جنایت کردن بر علیه مردم خویش هستند.
شکور که از پر‌از‌های تخلیه باز مانده است و منتظر خارج شدن از کشور است می‌گوید، که طالبان تاکنون برای پیدا کردنش چندین بار به خانه‌اش یورش برده‌اند و اگر به‌دست طالبان بیافتد هیچ راهی برای زنده ماندش نیست.
در پی گریز اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین از کشور، مقام‌های حکومتی و نظامیان پیشین از ترس انتقام‌گیری طالبان به فرود‌گاه کابل هجوم بردند که این فرود‌گاه با هرج‌و‌مرج نیز به‌همراه شد. پس از چندین روز هرج‌و‌مرج در فرود‌گاه کابل اکثریت نظامیان پیشین موفق شدند تا کشور را به مقصد کشور‌های‌ مختلف ترک کنند اما شماری دیگری نیز تاکنون در افغانستان گیر مانده‌اند و موفق نشده‌اند بیرون از کشور بروند.
گزارش‌های این رسانه ای افغانستانی نیز نشان می‌دهد، که طالبان پس تسلیمی‌ مرکز‌های ولایت‌های کشور، دست به کشتار‌های انتقام‌جویانه زده‌اند که بیش‌ترین آن در ولایت پنجشیر ثبت شده است، هرچند بررسی‌های آماج از کشتار‌های عمومی بوده است، اما بیش‌ترین افراد کشته شده نظامیان و افراد حکومتی در نظام جمهوریت بودند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала