وزیر خارجه ایران: سفارت افغانستان را تنها به یک دولت فراگیر واگذار می کنیم

© Twitter of the Ministry of Foreign Affairs of وزیر خارجه ایران: سفارت افغانستان را تنها به یک دولت فراگیر واگذار می کنیم
وزیر خارجه ایران: سفارت افغانستان را تنها به یک دولت فراگیر واگذار می کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2022
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایران گفته است، که سفارت افغانستان در تهران را نه به گروه طالبان، بلکه به یک دولت فراگیر واگذار خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ایران در یک خبرنامه ای نوشت: دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پایان در نخستین همایش ملی ایران و همسایگان با اشاره به سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، به اقدامات و دستاوردهای این کشور اشاره و بیان نمود در رویکرد جدید سیاست همسایگی، مشورت با همه همسایگان از جمله در خصوص مذاکرات وین از اولویتهای ماست.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نیاز مبرمی‌ به عملیاتی کردن مزایای نسبی خود در محیط پایدار بین المللی دارد خاطر نشان ساخت که این مهم با سیاست منسجم همسایه محور حاصل می‌شود. سیاست همسایگی دولت سیزدهم مبتنی بر اعتمادسازی است که این امر به سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور کمک شایان توجهی خواهد نمود.
این وزارت افزوده است، که دکتر امیر عبداللهیان در راستای تبیین این سیاست اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران در پیگیری این هدف با دو چالش عمده روبروست: یک چالش، همسایه شرقی یعنی افغانستان است. امنیت مرزها موضوعی بسیار مهم برای جمهوری اسلامی ایران است که در دیدار چند روز پیش با مقامات طالبان بر آن تاکید شد.
در ادامه این خبرنامه آمده است، که رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت، به طرف افغانستانی به صراحت اعلام کرده ایم که تشکیل دولت فراگیر برای ما بسیار اهمیت دارد و پس از شکل گیری این دولت، درباره شناسایی دولت جدید افغانستان و واگذاری سفارت اقدام خواهیم نمود.
به گفته وی، در سفر به تهران طالبان واقعاً خواستار آن شدند که سفارت افغانستان در اختیار آنها قرار گیرد، همانطور که پاکستان و ظاهراً چین انجام دادند، اما ایران امتناع کرد.
بنابراین، اطلاعاتی مبنی بر اینکه عبدالقیوم سلیمانی که پس از بیرون شدن سفیر افغانستان، ریاست نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در تهران را بر عهده داشت، نماینده طالبان است، صحت ندارد. طالبان با ارسال نامه ای رسماً آن را "قانونی" کردند، اما با این کار تنها وضعیت موجود را تایید کردند، هنوز هم نتوانستند بر آن تأثیر بگذارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала