وزیر داخله‌ پیشین پاکستان: گروه طالبان نباید بازیچه‌ دهلی شوند

© AP Photo / K.M.ChaudaryМальчик под флагом Пакистана
Мальчик под флагом Пакистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2022
عضو شوید
وزیر امور داخله پیشین پاکستان در مقاله‌ ای به فراز و فرود روابط افغانستان و پاکستان پرداخته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، رحمن ملک وزیر امور داخله پیشین پاکستان در مقاله ای به روزنامه ای «د نیوز اینترنشنال» نوشته است، که در روز دوم سوگند ریاست‌جمهوری حامد کرزی به دعوت او همراه با آصف علی زرداری به کابل آمده بود و ظاهراً کرزی متمایل به روابط حسنه با پاکستان بود. اما به گفته‌ی او با گذشت زمان، افغانستان به دامان هند افتاد و به این ترتیب از پاکستان دور شد.
ملک افزوده است، که اگر به تاریخ نظر بیندازیم حکومت‌ها و نیروهای اطلاعاتی افغانستان همیشه دشمن پاکستان بوده‌اند.
هند و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.01.2022
هند و پاکستان در راستای انتقال 50 هزار تُن گندم به افغانستان به توافق رسیدند
به باور ملک نیروهای اطلاعاتی و استخباراتی افغانستان در ساختار اولیه حکومت طالبان دست زده و حالا طالبان نیز روحیه ضد پاکستانی دارند. او باورمند است که نیروهای استخباراتی افغانستانی از هند پول دریافت کرده و دست‌کاری ساختار طالبان نیز از دهلی انجام شده‌است.
او می‌افزاید، که ذهنیت دولتی افغانستانی ها از زمانه‌های قدیم مبتنی بر خصومت علیه پاکستان بوده. به باور او (خاد) به رهبری داکتر نجیب‌الله، رییس‌جمهور پیشین افغانستان توانست منطقه جنگی در پاکستان ایجاد کند که این تلاش‌ها را بعداً با تغییر نام (واد) به سرکردگی عثمان سلطانی و محمد فهیم و سرانجام به ریاست امنیت ملی انجام یافت. این مقام پیشین پاکستانی هم‌چنین گفته که دولت‌های افغانستان هرگز دیورند را به‌حیث مرز بین‌المللی ندیده‌اند.
نام‌برده تصریح کرده که در زمان وزارتش کوشش کرد که روابط دو کشور را ترمیم و دو کشور را با هم نزدیک کند.
وزیر داخله‌ی پیشین پاکستان تأکید می‌کند که او با وساطت ریچارد هولبروک، فرستاده‌ی پیشین امریکا برای افغانستان و پاکستان، با محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین افغانستان طی چند دیدار به توافق تبادل اطلاعات در باره تروریستان رسیده بودند که این خود گام بزرگی در روابط دو کشور بود، اما جنرال بسم‌الله خان، یک‌تن از مخالفان سرسخت مرز بین‌المللی دیورند بود.
به باور آقای ملک دولت افغانستان وقت برای عملی شدن توافق‌نامه نداده و برعکس مواضع پاکستانی‌ها را در چمن را یک روز قبل از بازدید او از این منطقه، هدف قرار داده و تخریب کردند. قصد این کار به‌طور کامل واضح بود که دولت افغانستان خواهان روابط حسنه با پاکستان نیست. در همین حال حمله‌های هندوستان بر مناطق بلوچستان نیز افزایش یافت.
او می‌گوید که تصاویر ماهواره‌یی از کمک نیروهای اطلاعاتی افغانستان و هند در قندهار را به کرزی داده بود، که کرزی حرفی برای گفتن نداشت.
او از حامد کرزی بابت اذعان حضور کمپ‌های تمرینی هندی در افغانستان سپاس‌گزاری می‌کند و اضافه می‌کند که کرزی گفت که او کاری کرده نمی‌تواند و باید پاکستانی‌ها مسأله را با امریکایی‌ها در میان بگذارند. با این وجود کرزی وعده کمک به شرط رها کردن ملا برادر که آن زمان در پاکستان زندانی بود را داده بود.
به گفته‌ی او اشرف غنی، رییس‌جمهور فراری افغانستان نیز افغانستان را از پاکستان دور نگهداشت و او با غنی بر سر این مسأله و هم‌کاری استخبارات هند و افغانستان گفت‌و‌گوی جدی در استانبول داشته است.
آقای ملک باورمند است که ذهنیت خصومت افغانستانی ها بر علیه پاکستان را هند شکل داده و عجیب نیست که رفتار طالبان بعد از پیروزی شان تغییر کرده است.
او در این مقاله گفته که استخبارات افغانستان همیشه بر ضد پاکستان عمل کرده است.
او خاطر نشان کرده که خصومت افغانان بر علیه پاکستان ریشه تاریخی دارد.
آقای ملک از طالبان می‌خواهد که بازیچه دست هند نشوند و جهت آوردن صلح در منطقه گام بردارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала