افغانستان باز هم در بین فاسدترین کشورهای جهان قرار گرفت

© Photo / anticorruption2021 Corruptions Perceptions Index - Explore the results
2021 Corruptions Perceptions Index - Explore the results - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.01.2022
عضو شوید
در تازه ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، افغانستان باز هم در بین فاسدترین کشورهای جهان قرار گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس جدیدترین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل درباره شاخص ادراک فساد در سال 2021، افغانستان باز هم یکی از فاسدترین کشورها به شمار می‌رود.
طبق این گزارش، افغانستان در میان 180 کشور، از لحاظ گستردگی فساد مالی در جایگاه 174 و همردیف با کشورهای کوریای شمالی و یمن قرار گرفته است.
از لحاظ رده‌بندی شاخص فساد، این نهاد بین‌المللی به کشورها امتیازی از صفر تا 100 می‌دهد و هر چه امتیاز بالاتر باشد، کشور از لحاظ شفافیت وضعیت بهتری دارد. امتیاز افغانستان 16 است و در میان فاسدترین کشورها قرار دارد.
این در حالی است که مقامات طالبان می گویند که بعد از سقوط حکومت پیشین و آمدن آنها به قدرت، فساد در ادارات دولتی افغانستان از بین رفته است.
برای دومین سال پیاپی است که سازمان شفافیت بین‌الملل می‌گوید تغییرات مثبت چندانی در میزان شفافیت و مبارزه با فساد در جهان مشاهده نمی‌شود و 131 کشور طی یک دهه گذشته موفقیتی در مبارزه با فساد نداشته‌اند.
این گزارش به رابطه مستقیم فساد مالی و نقض حقوق بشر و دموکراسی اشاره کرده و می‌گوید بهبود وضعیت دموکراسی و حقوق بشر منجر به بهبود وضعیت فساد مالی در جهان خواهد شد.
افغانستان دوازدهمین کشور فاسد جهان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2021
افغانستان دوازدهمین کشور فاسد جهان اعلام شد
سازمان شفافیت بین‌الملل از سال 2004 میلادی به این سو، همه ساله گزارشی درباره فساد مالی در کشورهای مختلف جهان منتشر می‌کند.
رده‌بندی کشورها از منظر فساد مالی بر اساس دادن امتیاز بین یک تا 100 به کشورها است. در این بین کشوری که از امتیاز کمتری برخوردار باشد، از منظر مالی فاسدتر از کشورهایی است که امتیازات بیشتری کسب می‌کنند.
کشوری که کمتر از 50 امتیاز کسب کند، بر اساس ارزیابی سازمان شفافیت بین‌الملل در شمار کشورهای فاسد قرار می‌گیرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала