ایران: افغانستان حقابه را کامل نداده؛ کابل: معاهده آب اجرا می‌شود

© Photoکابل: معاهده آب اجرا می‌شود
کابل: معاهده آب اجرا می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.01.2022
عضو شوید
وزارت خارجه ایران می‌گوید که بر بنیاد معاهده سال 1351 میان کابل و تهران، افغانستان در سال گذشته حقابه ایران را به‌گونه کامل نداده و تنها کمتر از پنج درصد از کل حقابه به ایران داده شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، معاهده آب میان افغانستان و ایران در سال 1351 از سوی موسی شفیق و امیرعباس هویدا، نخست وزیران وقت افغانستان و ایران، به امضا رسید. بربنیاد این معاهده، افغانستان در هر ثانیه باید بیست و شش مترمکعب آب به ایران بدهد.
اما اکنون وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری از تامین نشدن حقابه ایران از سوی افغانستان انتقاد کرده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که در سال آبی گذشته، ایران کمتر از پنج درصد از کل حقابه‌اش را دریافت کرده است.
خطیب زاده گفت: "در سال آبی گذشته کمتر از پنج در صد از کل حقابه جمهوری اسلامی ایران به اساس معاهده سال 1351 تامین شده است و تا اکنون هم حقابه ایران تامین نشده است".
وزارت انرژی و آب افغانستان اما تاکید می‌ورزد که امارت اسلامی آماده است بر بنیاد معاهده پیشین، حقابه ایران را تامین کند و هیأتی برای بررسی این موضوع به ولایت نیمروز سفر کرده است.
اخترمحمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب گفت: "حالی هم امارت اسلامی مطابق قرارداد موسی شفیق آب می‌دهد. این قدر گفته می‌توانم که خشکسالی بود و شاید به اندازه آب جاری نشده باشد".
برخی از آگاهان روابط بین‌الملل اما می‌گویند که همه ساله افغانستان بیشتر از حق تعیین شده ایران، حقابه می‌پردازد.
طالبان حقابه هیرمند را به رسمیت شناخته اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.10.2021
طالبان حقابه هیرمند را به رسمیت شناخته اند
نجیب آقا فهیم، آگاه مسایل روابط بین‌الملل گفت: "طی چهل سال گذشته پس از امضای معاهده، ایران از آب دریای هیرمند چند برابر آب می‌گیرد".
معاهده آب میان افغانستان و ایران در سال 1351 میان موسی شفیق و امیرعباس هویدا به امضا رسید. بربنیاد این قرارداد، افغانستان در هر ثانیه باید بیست و شش مترمکعب آب به ایران بدهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала