پایان نشست اسلو/ ناروی خواستار تشکیل "لویه جرگه" شد

© Inamullah Samangani Twitter دیدار سفیر ناروی با معاون سیاسی نخست وزیر گروه طالبان
دیدار سفیر ناروی با معاون سیاسی نخست وزیر گروه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.01.2022
عضو شوید
ناروی به طالبان پیشنهاد کرده که برای حل بحران سیاسی و تشکیل یک دولت فراگیر از طریق "لویه جرگه" همکاری کنند.
به گزارش اسپوتنیک، نشست اسلو پایتخت ناروی درباره وضعیت افغانستان، عصر روز گذشته (سه‌شنبه 5 دلو) با صدور یک بیانیه‌ مشترک از سوی طرف‌های گفتگوکننده پایان یافت.
اگرچه محتوای این بیانیه‌ رسانه‌ای نشده؛ اما برخی اشتراک‌کنندگان این نشست آن را "مثبت" خوانده‌اند.
عبدالکریم خرم، رییس دفتر پیشین حامد کرزی و از اعضای این نشست، گفته‌است که "فضای سازنده و مثبت گفتگوها، احترام به نظریات همدیگر و تأکید بر ادامه‌ گفتگوها" از دستاوردهای آن بوده‌است.
آقای خرم تأکید کرده که بر هیچ موردی توافق صورت نگرفته؛ مگر این‌که این گفتگو ها ادامه یابد.
در همین حال، نخست‌وزیر ناروی؛ کشور میزبان این نشست می‌گوید راهی جز گفتگو با طالبان وجود ندارد.
یوناس گار استوره، نخست‌وزیر ناروی به انتقادات گسترده از کشورش به دلیل پذیرایی از هیات طالبان گفت: پذیرایی از هیات طالبان در نشست اسلو برای بسیاری از مردم و از جمله خودش کاری دشوار بوده‌است؛ "اما برای نجات مردم افغانستان از گرسنگی هیچ گزینه‌ای جز تعامل با طالبان وجود ندارد."
بیرق ناروی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.01.2022
نخست وزیر ناروی: راهی جز تعامل با طالبان نداریم
در روز سوم نشست اسلو، معاون وزیر خارجه ناروی در دیدار با هیات طالبان، مطالبات مشخصی را مطرح کرده‌است.
هنریک تون؛ معاون وزیر خارجه ناروی گفت: "ما درباره بازگشایی مکاتب دخترانه، آزادی اجتماعات، حقوق بشر، دسترسی به خدمات صحی و حق کار زنان صحبت کردیم."
او به رسانه‌های ناروی گفت: یکی از مطالبات مطرح‌شده با طالبان این بود که یک روند سیاسی جامع باید در افغانستان آغاز شود و یکی از پیشنهادها این است که این روند در یک "لویه جرگه" اتفاق بیافتد.
نشست اسلو سه روز ادامه یافت که فراگیر بودن حکومت، حقوق بشر، حقوق زنان و آزادسازی پول‌های منجمدشده افغانستان از خواسته‌های دوطرف مذاکره‌کننده در این نشست بود؛ اما آن‌گونه که یک عضو این نشست گفته بر هیچ موردی توافق صورت نگرفته و صرفا بر ادامه گفتگوها تأکید شده‌است.
از سوی دیگر، قرار است امروز شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان جلسه برگزار کند. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته که در این نشست آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل، دبورا لاینز؛ رئیس یوناما و آنیکن هویتلد؛ وزیر امور خارجه ناروی، شورای امنیت را در جریان آخرین تحولات افغانستان و دستاوردهای نشست اسلو قرار خواهند داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала