اعلامیه مشترک امریکا و اروپا؛ تأکید بر ضرورت تشکیل نظام فراگیر برای تضمین ثبات افغانستان

© Photo / twitter/Qahar.BA meeting was held in Oslo between IEA Acting Foreign Minister Mawlawi Amir Khan Muttaqi & representatives from 7 Norwegian Charity Organizations on humanitarian situation in Afghanistan.
A meeting was held in Oslo between IEA Acting Foreign Minister Mawlawi Amir Khan Muttaqi & representatives from 7 Norwegian Charity Organizations on humanitarian situation in Afghanistan. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2022
عضو شوید
نماینده‌گان ویژه امریکا و اروپا در امور افغانستان که در نشست اسلو شرکت کرده بودند، یک اعلامیه مشترک در مورد این نشست صادر کرده‌اند. این اعلامیه ناوقت چهارشنبه، ۶دلو از سوی وزارت خارجه ناروی نشر شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه 8صبح، نماینده‌گان ویژه اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و امریکا در این اعلامیه مشترک بر اهمیت احترام به حقوق بشر و نیاز شدید به یک نظام سیاسی فراگیر و جامع برای تضمین ثبات و آینده صلح‌آمیز برای افغانستان، تأکید کرده است.
این نماینده‌گان تأکید کرده‌اند که دیدارها و گفت‌وگوهای آن‌ها به معنای به رسمیت شناختن و مشروعیت بخشیدن طالبان نیست و افزوده که منبع مشروعیت داخلی هر حکومتی که در افغانستان شکل می‌گیرد، خود مردم افغانستان است.
نماینده‌گان اروپا و امریکا با اشاره به برگزاری اجلاس اسلو گفته‌اند که طالبان باید به نگرانی‌های طرح شده از سوی افغان‌ها توجه کنند.
در اعلامیه مشترک آمده است که در نشست اسلو بر فوریت رسیده‌گی به بحران انسانی در افغانستان تمرکز شد و بر اقدامات لازم برای کمک به کاهش رنج افغان‌ها در سراسر کشور تاکید صورت گرفت.
در بخشی از اعلامیه آمده است: "شرکت‌کننده‌گان گام‌های برداشته‌شده برای تسهیل دست‌رسی کارگران زن و مرد را به رسمیت شناختند و در عین حال ابراز نگرانی کردند که هنوز موانع خاصی وجود دارد و شرکت‌کننده‌گان هم‌چنین بر اهمیت برداشتن سریع همه شرایط و موانع برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید کردند".
نماینده‌گان امریکا و اروپا هم‌چنان بر اهمیت احترام به حقوق بشر و نیاز شدید به یک نظام سیاسی فراگیر و جامع برای تضمین ثبات و آینده صلح‌آمیز برای افغانستان پای فشرده‌اند.
آن‌ها از طالبان خواسته‌اند تا اقدامات بیش‌تری را برای جلوگیری از افزایش نگران‌کننده نقض حقوق بشر، از جمله بازداشت‌های خودسرانه (شامل بازداشت‌های اخیر فعالان حقوق زنان)، ناپدید شدن اجباری، سرکوب رسانه‌ها، قتل‌های فراقانونی، شکنجه و ممنوعیت تحصیل زنان و دختران انجام دهند. به گفته‌ این نماینده‌گان، باید به زنان اجازه کار و مسافرت آزادانه بدون اسکورت مرد داده شود.
نماینده‌گان امریکا و اروپا از محدودیت دست‌رسی دختران به مکاتب ابراز نگرانی کرده و بر اهمیت آموزش عالی برای زنان و فراهم‌آوری فرصت‌های شغلی برای آن‌ها تأکید کرده‌اند.
Заседание Совета безопасности ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2022
بریتانیا: جهان تعهد طالبان برای بازکردن مکاتب دخترانه را از نزدیک زیر نظر دارد
آن‌ها با استقبال از تعهد طالبان برای بازگشایی همه مکاتب به روی دختران و زنان، گفته‌اند که به آمادگی‌های عملی، بودجه‌ای و فنی برای اطمینان از تحقق این امر نیاز است.
امریکا و اروپا از طالبان خواسته‌اند که به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر پای‌بند باشند.
در اعلامیه مشترک آمده است که دولت‌های امریکا و کشورهای اروپایی در حال گسترش عملیات‌های امدادی، کمک به جلوگیری از سقوط خدمات اجتماعی و حمایت از احیای اقتصاد افغانستان هستند. نماینده‌گان امریکا و اروپا بر اهمیت افزایش تزریق نقدینه‌گی و حمایت از سکتور بانکی به منظور کمک به ثبات اقتصادی افغانستان اشاره کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала