توافق اولیه ترکیه، قطر و طالبان برای مدیریت پنج میدان هوایی بزرگ

© Photo / Ariana Afghan Airlinesشرکت هوایی آریانا با سرمایه‌گذاری شرکت هوایی العربیه توسعه می‌یابد
شرکت هوایی آریانا با سرمایه‌گذاری شرکت هوایی العربیه توسعه می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2022
عضو شوید
نشست سه جانبه نماینده‌گان طالبان، قطر و ترکیه به میزبانی دوحه برگزار شده‌است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت امور خارجه قطر اعلام کرده است که هر سه طرف در باره مدیریت میدان های هوایی افغانستان به توافق دست یافته اند و قرار است دور نهایی گفتگوها در این باره هفته آینده برگزار شود.
وزارت خارجه تایید کرده است که هر سه طرف درباره چند بخش کلیدی میدان های هوایی افغانستان گفتگو کرده اند اما جزئیات بیشتر نداده است.
در همین حال وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که طالبان با شرکت های مشترک قطری و ترکی درباره جزئیات امنیت هوانوردی، خدمات زمینی و حریم هوایی پنج میدان هوایی کشور به توافق رسیده است.
از سوی هم رئیس پیشین اداره هوانوردی ملکی از طالبان می‌خواهد که شرایط پیمان را به گونه‌یی آماده بسازد که زمینه فعالیت عادلانه و برابر شرکت های قطری و ترکی با شرکت های داخلی فراهم شوند.
محمد قاسم وفایی زاده، رئیس پیشین اداره هوانوردی ملکی، گفت: "اگر قرارداد از اول برای قرارداد عملیاتی تنظیم می‌شود، باید به مرور زمان مسوولیت شرکت های هوایی در مدت دو الی سه به یک نقش نظارتی تبدیل شود".
پروازهای منظم تجارتی از زمان سقوط حکومت پیشین در افغانستان متوقف استند.
اکنون با سپردن اداره میدان های هوایی کابل، میدان هوایی هرات، کندهار، مزار شریف و خوست به شرکت های خارجی خوشبینی ها به از سرگیری این پروازها بیشتر شده اند.
با روی کار آمدن طالبان، بارها کابل و دوحه میزبان گفتگوهای فشرده درباره مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان با گروه‌های فنی، امارات متحده عربی، ترکیه و قطر بوده است اما تا کنون ارائه خدمات میدان‌های هوایی کشور به شرکتی واگذار نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала