هند و کشورهای آسیای میانه خواستار ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان شدند

© REUTERS / Yuya Shinoمودی هند را بعد از ضربه بر ماهواره «ابرقدرت فضایی» اعلام داشت
مودی هند را بعد از ضربه بر ماهواره «ابرقدرت فضایی» اعلام داشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2022
عضو شوید
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به روز پنج شنبه، به گونه مجازی میزبان رهبران کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رهبران هند و پنج کشور آسیای میانه در این نشست مجازی خواهان ایجاد حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان شدند.
این کشورها در یک اعلامیه مشترک با نگرانی از اوضاع کنونی افغانستان بر رسانیدن بی درنگ کمک های بشری به افغانستان نیز تاکید ورزیدند.
آقای مودی که یکی از سخنرانان این نشست بود می‌گوید که از تحولات در افغانستان نگران است.
نخست‌وزیر هند، گفت: "تمامی ما نگرانی ها و هدف های مان را در باره امنیت منطقه‌یی شریک ساختیم. ما از تحولات در افغانستان نگران استیم. از همین رو همکاری های ما برای امنیت و ثبات در منطقه بیشتر مهم شده اند".
رهبران این کشورها در اعلامیه مشترک این نشست بر کار گرفته نشدن خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر و نیز مبدل نشدن افغانستان به پناه گاه امن برای هراس افگنان نیز تاکید ورزیدند.
رینات ساندو، معاون وزیر امور خارجه هند، گفت: "هدف مشترک ما فراهم سازی کمک های بشری، ایجاد یک حکومت واقعا فراگیر، پیکار با هراس افگنی، مواد مخدر و رعایت حقوق کودکان و اقلیت ها است".
در این نشست هند و رهبران کشورهای آسیای مرکزی بر ایجاد یک گروه کاری مشترک از مقام های بلند پایه این کشورها در باره افغانستان نیز توافق کرده اند.
اما کابل در واکنش به این گفته ها می‌گوید که حکومت کنونی در افغانستان همه‌شمول است.
Acting FM Amir Khan Muttaqi met with Iran FM Hossein Amir-Abdollahian in Islamabad - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2022
تاکید بر تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان؛ آیا ایران در قبال طالبان کوتاه خواهد آمد؟
سیدباقر محسنی، آگاه روابط جهانی، می‌گوید: "هندی‌ها به دلیل رقابت بسیار جدی که با پاکستان دارند و همچنان روابط تاریخی و با پیشینه‌یی که با افغانستان داشته، وضعیت موجود را یک وضعیت مطلوب نمی‌دانند. از همین خاطر است که منافع‌اش را در یک حکومت فراگیر و همه‌شمول و متعادل در مناسبات منطقه‌یی می‌بینند".
در این میان نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که تعریف دولت فراگیر در افغانستان ماموریت جامعه جهانی نیست.
نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان، گفت: "این ماموریت جامعه جهانی نیست که دولت فراگیر را در افغانستان تعریف کند، این ماموریت همه مردان و زنان افغانستان است که این کار را از طریق یک روند شفاف انجام دهند و در این باره دیدگاه شان را ارایه کنند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала