سختی روزگار؛ دو عضو ارتش حکومت پیشین با کودکان شان گدایی می‌کنند

© AFP 2023 / Hoshang Hashimi Женщина в бурке с ребенком на улице в Кабуле
Женщина в бурке с ребенком на улице в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2022
عضو شوید
شهباز خان که از نظامیان پیشین است می‌گوید سختی روزگار او را به بیماری روانی گرفتار کرده است.
ببه گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، فقر و ناداری در کشور باعث شده، که دو عضو ارتش حکومت پیشین که پس از سقوط جمهوریت بیکار شدند، اکنون در جاده‌های کابل به تگدی‌گری روی آورده اند.
بی بی نسیمه که همچون سرباز در نیروهای هوایی کشور کار کرده است می‌گوید پس از سقوط حکومت پیشین کاراش را از دست داد و فقر و بیکاری به تگدی‌گری در روی جاده‌ها ناگزیرش کرد.
او می‌گوید: "به مدت یک‌و نیم سال در قوای هوایی ایفای وظیفه کردم، شوهرم هم مدت 15 سال وظیفه دولتی داشت، حالا متاسفانه که از وظیفه برکنار شده تکلیف اعصاب پیدا کرده."
به گفته نسیمه، سال پار کودکان‌اش سرگرم آموزش بودند، اما حالا آنان نیز از درس محروم و برای دریافت لقمه‌نانی تکدی‌گری می‌کنند.
اسما دختر نسیمه گفت: "کاریگر در خانه‌ ما نیست که برای ما کار کند، ما خود ما هستیم که کار کنیم، مادر و پدرم مریض استند، ما گدایی می‌کنیم."
شازیه، دختر دیگر نسیمه گفت: "پدرم مریض است، من می‌خواهم درس بخوانم، کسی نداریم و گدایی‌گری می‌کنم."
شهباز خان قلندری، همسر بی بی نسیمه نیز تگدی می‌کند. او که نیز از نظامیان پیشین است می‌گوید سختی روزگار او را به بیماری روانی گرفتار کرده است. او می‌گوید: "در اردوی ملی 15 سال وظیفه اجرا کردیم به حیث ظابط تولی. در کندهار، پکتیا، تخار و کندز وظیفه اجرا کردیم. حالی نمی‌توانم که وظیفه اجرا کنم و وظیفه هم نیست."
با سقوط حکومت پیشین، نیروهای سه صدوپنجاه و دو هزار نفری افغانستان از هم پاشیدند. بیشتر این نیروها می‌گویند که با چالش‌های فراوان روبرو اند. آنان از امارت اسلامی می‌خواهند که آنان را در صفوف نیروهای امنیتی جذب کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала