پاسخ ذبیح الله مجاهد به انتقادها نسبت به لغو نشست فدراسیون رسانه‌ها

© Sputnikذبیح الله مجاهد
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2022
عضو شوید
سخنگوی گروه طالبان به انتقادها نسبت به لغو نشست خبری فدراسیون رسانه‌ها از سوی مسوولان این گروه، واکنش نشان داده و گفته که رسانه‌های واقعی عضویت این فدراسیون را ندارند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به روز جمعه (8 دلو) در تویترش نوشته: "در حالیکه یک فدراسیون فعال رسانه‌ها از قبل در کابل وجود دارد که تعداد زیاد رسانه‌های فعال در ان عضویت دارند، اعلان فدراسیون دیگر و نیز عضویت آن رسانه‌ها که سال ها قبل فعالیت آنها متوقف شده ‌‌یا مسؤلین آن از کشور فرار کرده اند، گام مناسب نیست."

او افزوده، "چنین کارکرد ها سبب رقابت ناسالم بین رسانه می‌گردد. اگر رسانه‌های مذکور واقعا به گونه رسانه های نورمال فعالیت می خواهند، باید جوازهای ختم‌شده خود را دوباره تمدید کنند، مالیه های سابقه را بپردازند و در چهارچوب قانون رسانه ها به گونه سالم و واقعی فعالیت رسانیی نماییند."
انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.12.2021
گله مندی طالبان از رسانه ها: برای خبرهای خوب با ما تماس نمی گیرند


این در حالی است که خانه آزادی بیان اخیرا با نشر اعلامیه‌ای گفته که شماری از نظامیان طالبان روز چهارشنبه به دفتر فدراسیون نهادهای رسانه‌ای هجوم برده و با تهدید و فشار مسوولان این فدراسیون را مجبور به لغو نشست کرده‌اند.

در اعلامیه آمده است که طالبان مسرور لطفی، فردین عطایی و ظریف کریمی را در موترهای خود محبوس و آنان را تهدید کرده‌اند که حکم بازداشت آنان را با خود دارند.

قرار بود در نشست خبری فدراسیون نهادهای رسانه‌ای، نتایج نخستین سروی از وضعیت خبرنگاران، دسترسی به اطلاعات و خشونت علیه خبرنگاران از 15 اگست بدین‌سو به نشر برسد.

این کار افراد طالبان با موجی از واکنش‌های نهادهای حامی رسانه‌‌ها مواجه شده است.

یونما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نسبت به لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران واکنش نشان داده و گفته که طالبان نباید دیدگاهای مخالف خود را محدود کنند.
فدراسیون نهادهای خبرنگاری و رسانه‌ای می‌گوید که طالبان با ممانعت از این نشست گفته‌اند که نباید بدون اجازه‌ آنان کنفرانس برگزار شود.
این اقدام واکنش‌‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.
عفو بین الملل این کار طالبان را حمله آشکار بر روزنامه نگاری عنوان کرده است.
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از ممانعت طالبان در مورد برگزاری نشست مطبوعاتی رسانه‌ها انتقاد کرده و گفته است که این کار محدودیت "ازاردهنده" آزادی بیان است.

گفتنی است که طالبان به منظور رعایت حق آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در کشور به جامعه جهانی تعهد کرده و این مساله یکی از شرایط کمک های اضطراری جامعه جهانی به افغانستان نیز است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала