نماینده اتحادیه اروپا به متقی: تشکیل حکومت فراگیر مسئولیت شماست نه وظیفه جامعه جهانی

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم
واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2022
عضو شوید
نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان به اظهارات امیرخان متقی مبنی بر این که جامعه بین‌المللی تعریف واضحی از دولت فراگیر ارایه نکرده، واکنش نشان داده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، توماس نیکلسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان شب جمعه در تویترش نوشته که تعریف دولت فراگیر وظیفه جامعه بین‌المللی نه، بلکه وظیفه‌ی تمام مردان و زنان افغانستان است.

او تأکید کرده که زنان و مردان افغانستان این کار را باید از طریق فرایندهای شفاف انجام دهند و با رعایت حقوق شان، در مورد نوعیت دولت شان نظر داشته باشند.

این درحالی است که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان پس از نشست سه روزه اسلو گفته بود که جامعه جهانی هیچ تعریف واضحی از دولت فراگیر ارایه نکرده است.
مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.01.2022
متقی نشست اسلو را پر دستاورد می‌داند
متقی گفت: "اگر معنای فراگیر این باشد که همه قوم‌ها در حکومت باشند که هست. اگر معنایش این است که همه سمت‌ها و ولایت‌ها در حکومت باشند که هست."
این در حالی است که دولت طالبان دولتی تقریبا از یک قوم است و اقوام دیگر و همچنین زنان نقش پر رنگی در آن ندارند.
وزیر خارجه طالبان همچنین گفته است: "اگر حکومت پیشین اشرف غنی همه شمول بود، از آن حکومت ما هیچ کسی را از وظیفه منفک نکردیم."
او همچنین گفته بود که درخواست جامعه بین‌المللی برای تشکیل دولت فراگیر یک بهانه سیاسی است.
متقی گفته است که این وضعیت را کافی نمی‌دانیم و کوشش می‌کنیم که حکومت همه‌شمول‌تر شود.
در نشست اُسلو نمایندگان کشورهای غربی با هیأت طالبان روی موضوعات مختلف، از جمله تشکیل دولت فراگیر گفت‌وگو کرده‌اند.

در اعلامیه مشترک کشورهای اروپایی، بریتانیا و امریکا پس از این نشست نیز آمده است که آنان در دیدار با طالبان بر اهمیت احترام به حقوق بشر، نیاز شدید به یک نظام سیاسی فراگیر که ضامن ثبات و آینده‌ی صلح‌آمیز افغانستان باشد، تأکید کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала