لاوروف: از ناتو و سازمان امنیت همکاری اروپا خواهیم خواست تعهدات امنیتی خود را روشن سازند

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров во время встречи
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров во время встречи  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2022
عضو شوید
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه از ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا طی درخواستی روشن ساختن تعهدشان نسبت به عدم تقویت امنیت خود به قیمت امنیت دیگران را خواستار خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، آقای لاوروف افزود: "امروز از طریق وزارت امور خارجه درخواستی رسمی به همکاران خود در کشورهای عضو ائتلاف (ناتو) و سازمان امنیت و همکاری اروپا ارسال می‌کنیم و درخواست خواهیم کرد توضیح دهند چگونه قصد دارند تعهد خود مبنی بر عدم تقویت امنیت خود به هزینه امنیت دیگران را انجام دهند، اگر چنین قصدی ندارند دلیل آن را توضیح دهند".
وی خاطرنشان کرد که پاسخ این سازمان‌ها بستگی به این دارد که وزارت خارجه در آینده چه پیشنهادهایی برای ولادیمیر پوتین خواهد داد.
به گفته این دیپلمات، غرب می‌خواهد اوکراین را به ناتو بکشاند، اما این امر امنیت این ائتلاف را تقویت نمی‌کند، بلکه تنها روابط غرب با روسیه را تضعیف می‌کند، زیرا نقض آشکار تعهد سیاسی رسمی‌ای است که روسای جمهور ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو به عهده گرفته‌اند.
لاوروف گفت: "هر بار مشخص می‌شود که خطی که آنها (کشورهای ناتو) باید از آن دفاع کنند بیشتر به سمت شرق پیش می رود. حالا او به اوکراین نزدیک شده است. آنها می‌خواهند این کشور را هم به آنجا بکشانند. اگرچه برای همه روشن است که اوکراین آماده نیست و هیچ کمکی به تقویت امنیت ناتو نخواهد کرد".
وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که در پاسخ به پیشنهادات امنیتی روسیه، این ائتلاف (ناتو) دفاعی خوانده می‌شود، اگرچه به گفته لاوروف، دشوار است که آن را چنین در نظر بگیریم.
لاوروف یادآور شد: "نباید فراموش کنیم که آنها یوگسلاوی را تقریباً سه ماه بمباران کردند، به دلیبی حمله کردند، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند، و چگونه در افغانستان رفتار کردند. حتی اگر قبول کنیم که آنها یک اتحاد دفاعی هستند. زمانی که جنگ سرد ادامه داشت دیوار برلین وجود داشت، روشن است که از چه سرزمینی باید دفاع کرد. دیوار از بین رفت، ما در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا دوستی ابدی، تقسیم ناپذیری امنیت، همبستگی را اعلام کردیم و توافق کردیم که هیچ کس نباید امنیت خود را به هزینه دیگران تقویت کند. آنها همچنان به پذیرش کشورها ادامه می‌دهند".
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2022
واکنش لاوروف به پاسخ ناتو در مورد پیشنهاد امنیتی روسیه
روسیه بارها اتهامات "اقدامات تهاجمی" غرب و اوکراین را رد کرده و اعلام کرده است که کسی را تهدید نمی‌کند و قصد حمله به کسی را ندارد و اظهارات "تجاوز روسیه" بهانه‌ای برای استقرار بیشتر تجهیزات نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه است. وزارت خارجه روسیه پیشتر خاطرنشان کرده بود که اظهارات غرب درباره "تجاوز روسیه" و فرصت کمک به کی‌یف برای دفاع از خود در برابر آن مضحک و خطرناک است.
در عین حال، کی‌یف و کشورهای غربی اخیراً نسبت به تشدید ادعای "اقدامات تهاجمی" روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرده اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه گفت که روسیه نیروهای خود را در داخل خاک خود و بنا به صلاحدید خود جابجا می‌کند. به گفته وی، این موضوع هیچ کسی را تهدید نمی‌کند و نباید کسی نگران باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала