برگزاری نشست "روزهای زنان افغان" در پارلمان اروپا

© AFP 2023 / Frederick FlorinНациональные флаги стран-участниц Европейского Союза перед Европейским парламентом
Национальные флаги стран-участниц Европейского Союза перед Европейским парламентом - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2022
عضو شوید
پارلمان اروپا اعلام کرد که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده، میزبان نشستی با نام (روزهای زنان افغان) خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، هدف از این نشست بررسی وضعیت پر چالش زنان در افغانستان است. تارنمای اتحادیه اروپا در گزارشی نوشت که در این نشست اعضای پارلمان اروپا، زنان برجسته افغان که در سال 2021 نامزد جایزه بین‌المللی ساخاروف شده‌اند، نمایندگانی از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های جهانی حضور خواهند داشت.
در این کنفرانس روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، سیما سمر، وزیر سابق امور زنان و رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، آنجلینا جولی، فرستاده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و آمینه محمد، معاون و قائم‌مقام دبیر کل سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کنند و آریانا سعید، هنرمند افغان موسیقی اجرا خواهد‌ کرد.
شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، ظریفه غفاری، نخستین شهردار زن افغان در ولایت وردک، صحرا کریمی، رئیس کمپانی دولتی افغان فلم، حوریه مصدق، فعال حقوق بشر، حبیبه سرابی، نخستین استاندار زن افغان و عضو کمیسیون گفتگوهای صلح با طالبان نیز در این نشست حضور خواهند داشت.
نشست روزهای زنان افغان که در شهر بروکسل و در مقر پارلمان اروپا برگزار می‌شود، تلاشی برای بررسی وضعیت وخیم زنان در افغانستان است. برگزاری این نشست نگرانی جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری را از وضعیت زنان در جامعه افغانستان پس از سلطه طالبان نشان می‌دهد.
واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2022
نماینده اتحادیه اروپا به متقی: تشکیل حکومت فراگیر مسئولیت شماست نه وظیفه جامعه جهانی
با قدرت گرفتن گروه طالبان در افغانستان زنان به حاشیه رانده شدند، کارمندان زن به‌جز در بخش صحت و درمان، خانه‌نشین شدند، دختران و زنان از رفتن به مکتب و دانشگاه‌ محروم شدند و خروج زنان از خانه بدون محرم شرعی ممنوع اعلام شد. از سوی دیگر طالبان اعتراض‌های زنان برای اعاده حقوقشان را سرکوب و تعدادی از زنان معترض را زندانی کرد.
هرچند طالبان ادعا می‌کند که زنان و دختران دوباره می‌توانند به مکتب و دانشگاه‌ بروند؛ اما امیدی به این ادعاها نیست. جامعه جهانی نیز یکی از پیش‌شرط‌های به رسمیت شناختن طالبان را به برخورد آنان در قبال زنان منوط کرده است؛ با این‌حال برخورد طالبان در خصوص آزادی زنان به حدی تند و واپس‌گرایانه است که امیدی برای بهتر شدن اوضاع وجود ندارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала