سازمان ملل: بیماری ذات‌الریه جان 135 کودک افغان را در یک ماه گرفته است

© Sputnik / Tariq Azimکودکان افغانستان باشندگان کمپ مهاجرین کابل
کودکان افغانستان باشندگان کمپ مهاجرین کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2022
عضو شوید
صندوق نجات کودکان سازمان ملل اعلام کرده که در پی تحولات اخیر و مشکلات سکتور صحت در افغانستان، موارد ابتلا به بیماری ذات‌الریه "پنومونی" در این کشور افزایش یافته و کودکانی را که قادر به دسترسی به مراکز درمانی نیستند می‌کشد.
به گزارش اسپوتنیک، صندوق نجات کودکان سازمان ملل در یک گزارش ویژه که روز یکشنبه "دهم دلو" منتشر شد می‌گوید که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی 135 کودک بر اثر بیماری ذات‌الریه در افغانستان جان باخته‌اند.
بر اساس گزارش این نهاد، کثر این کودکان در بیمارستان ها یا در مسیر رسیدن به شفاخانه جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته این سازمان در پی تحولات اخیر و مشکلات سکتور صحت در افغانستان، موارد ابتلا به بیماری ذات‌الریه در این کشور افزایش یافته و کودکانی را که قادر به دسترسی به مراکز درمانی نیستند می‌کشد.
بیجاشدگان داخلی کودکان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.01.2022
یونیسف: افغانستان در ۱۶ سال گذشته بیشترین تلفات کودکان جهان را داشته است
ارزیابی صندوق نجات کودکان، نشان می‌دهد که مشکلات مالی بزرگ‌ترین مانع برای مراقبت‌های بهداشتی در افغانستان است.
بر اساس معلومات صحی، کودکان مبتلا به ذات‌الریه شدیدا سرفه‌ دارند و در حالی که برای نفس‌کشیدن تلاش می‌کنند، قفسه سینه‌شان به سرعت بالا و پایین می‌رود، رنگ چهره‌شان تغییر می‌کند، متورم و تیره می‌شوند.
به دلیل نپرداختن معاش کارمندان صحی، شفاخانه‌ها و کلینیک‌ها در سراسر کشور تعطیل شده‌ و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند و هنگامی که کودکان بیمار نیاز به درمان دارند، به درهای بسته درمانگاه‌ها برمی‌خورند.
صندوق نجات کودکان می‌گوید فروپاشی سیستم صحی که عمدتاً ناشی از مسدود شدن دارایی‌های افغانستان و توقف کمک‌های جامعه جهانی است، هزینه‌های مرگباری برای کودکان افغانستان به همراه داشته‌است.
گفتنی‌ است که با سقوط حکومت به دست طالبان حدود 10 میلیارد دالر دارایی‌ افغانستان در بانک‌های جهانی منجمد شد که این امر بر مشکلات اقتصادی و فقر مردم افغانستان افزود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала