توافق قطر با طالبان برای از سرگیری پروازهای تخلیه از کابل

© Flickr / John Taggart Airbus A350-9 Qatar Airways
 Airbus A350-9 Qatar Airways - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2022
عضو شوید
قطر با گروه طالبان برای از سرگیری پروازهای تخلیه چارتر از فرودگاه کابل پایتخت افغانستان موافقت کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با اکسیوس گفت که قطر با جنبش طالبان (گروه ترورستی، تحت تحریم های سازمان ملل به دلیل فعالیت های تروریستی) برای از سرگیری پروازهای تخلیه چارتر از فرودگاه کابل پایتخت افغانستان موافقت کرده است.
هفته گذشته شبکه NBC به نقل از مقامات آمریکایی و منابع آگاه گزارش داد که اولین پرواز چارتر با آمریکایی ها از زمان تعلیق تخلیه از افغانستان در پایان سال 2021 از فرودگاه کابل انجام شد.
به گفته اکسیوس، قطر ایرویز، طبق این توافقنامه در هفته دو پرواز چارتر از کابل انجام خواهد داد که به ایالات متحده و سایر کشورها اجازه می دهد هزاران شهروند خود و افغان هایی را که می خواهند افغانستان را ترک کنند، خارج کنند.
آل ثانی همچنین گفت که مذاکرات در جریان است تا شرکت هواپیمایی آریانا افغان ایرلاینز افغانستان یک پرواز در هفته به قطر داشته باشد.
ولایت لوگر‌ بزرگ‌ترین فرودگاه را خواهد داشت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.12.2021
تلاش ترکیه و قطر برای گرفتن اداره پنج فرودگاه بزرگ افغانستان
در دسامبر 2021، گزارش شد که دولت طالبان پروازهای تخلیه قطر ایرویز (هواپیمایی قطر) را به دلیل درگیری با قطر بر سر پوکی های پرواز و استانداردهای فرودگاه کابل به حالت تعلیق درآورده است.
در اوایل ماه آگست 2021، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 آگست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه آگست، از فرودگاه کابل که تحت حفاظت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 آگست، ارتش آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و به حدود 20 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان مسئول سیاست خارجی بود و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала