تاکید شرکت کننده‌گان نشست پارلمان اروپا بر پشتیبانی از زنان افغانستان

© AFP 2023 / Frederick FlorinНациональные флаги стран-участниц Европейского Союза перед Европейским парламентом
Национальные флаги стран-участниц Европейского Союза перед Европейским парламентом - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2022
عضو شوید
نخستین روز نشست ویژه پارلمان اروپا زیر نام "روزهای زنان افغان" روز سه شنبه در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رئیس پارلمان اروپا در این نشست تأکید ورزید که هر گونه تعامل با کابل باید مشروط بر تأمین حقوق زنان باشد.
روبرتا متزولا، رئیس پارلمان اروپا گفت که جهان باید نیازهای زنان افغانستان را در اولویت کاری شان قرار دهد.
وی گفت: "اتحادیه اروپا احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، حاکمیت قانون و آزادی رسانه‌ها را همچون پیش‌شرط‌ها کلیدی تعامل با مقام‌های کنونی افغان مشخص کرده است".
در نشست ویژه دو روزه پارلمان اروپا که امروز دومین روز آن است، شماری از زنان افغان به شمول سیما سمر و شهرزاد اکبر روسای پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر، ظریفه غفاری شهردار پیشین میدان شهر، آریانا سعید خواننده شناخته شده افغانستان، صحرا کریمی رئیس پیشین افغان فلم، نماینده‌گان پارلمان اروپا و نماینده‌گان شماری از سازمان‌های جهانی شرکت کرده اند.
شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر گفت: "در 2022 در جهان تنها افغانستان است که دختران آن از مکتب رفتن باز مانده اند و در بیرون کار کرده نمی‌توانند. این اوضاع را تعصب جنسیتی عنوان می‌کنیم و از جهان می‌خواهم که برخلاف این تعصب جنسیتی ایستاد شوند".
Актриса Анджелина Джоли на сессии Совбеза ООН  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2022
آنجلینا جولی: طالبان نمی تواند حس آزادی و اندیشه‌های زنان افغان را سرکوب کند
ظریفه غفاری، شهردار پیشین میدان شهر گفت حکومت پیشین افغانستان با استفاده از نام زنان به دنبال بدست آوردن پول و کمک بود. او افزود که جهان مردم افغانستان را به نام صلح تنها گذاشت. وی افزود: "ما دیدیم که چگونه حکومت ما از حقوق زنان برای بدست آوردن رای، پول، و هر چیز دیگری استفاده کرد".
آریانا سعید، هنرمند افغانستان که آهنگی را نیز اجرا کرد، گفت که جهان باید از زنان افغانستان پشتیبانی کند. او گفت: "من در اینجا تنها از خودم نماینده‌گی نمی‌کنم، بل از تمام زنان و دختران افغان که صدای شان خاموش است و هویت شان گم است نماینده‌گی می‌کنم".
طالبان اما نگرانی‌ها در باره اوضاع زنان در افغانستان را نادرست می‌داند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала