کشف یک شهاب "تروجان" با قطر یک کیلومتر در مدار زمین

© Photo / Pixabayعبور یک سیارک از نزدیکی کره زمین
عبور یک سیارک از نزدیکی کره زمین  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2022
عضو شوید
دانشمندان وجود یک شهاب سنگ تروجان عظیم در مدار زمین به دور خورشید را تأیید کردند که می‌تواند منبعی غنی از مواد معدنی و بازگوکننده‌ی اسرار اولیه‌ی منظومه‌ی شمسی باشد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مقاله منتشره در مجله علمی Nature Communication ستاره‌شناسان با کمک چندین تلسکوپ زمینی، موفق شدند وجود دومین شهاب سنگ تروجان شناخته شده‌ی زمین را تأیید کنند و دریافتند که این جرم بسیار بزرگ‌تر از شهاب سنگ اولیه است.
یک تروجان زمین، شهاب سنگ است که جلوتر یا عقب‌تر از زمین قرار دارد و در همان مداری که زمین می‌پیماید به دور خورشید می‌گردد.
این شهاب سنگ با نام 2020 XL5 در سال 2020 توسط تلسکوپ پیمایشی "پن‌استارز 1" کشف شد اما در آن زمان ستاره‌شناسان مطمئن نبودند که آیا این یک شهاب سنگ تروجان زمین است یا خیر. در ادامه اما تلسکوپ "سوار"شیلی که توسط "آزمایشگاه ملی پژوهش‌های نجوم نوری-فروسرخ" اداره می‌شود، به تأیید اینکه یک تروجان زمینی است کمک کرد و مشخص شد که عرض آن بیش از یک کیلومتر و تقریبا سه برابر بزرگ‌تر از دیگر تروجان زمینی شناخته شده است.
برای تشخیص دقیق شهاب سنگ تازه کشف شده‌ی 2020 XL5، اخترشناسان از دانشگاه آلیکانته و مؤسسه‌ی علوم کیهانی دانشگاه بارسلونا آن را با استفاده از تلسکوپ 4.1 متری "پژوهش‌های اخترفیزیکی جنوبی" رصد کردند. مدار و اندازه‌ی آن در نتایج به‌دست آمده تأیید می‌کند که 2020 XL5یک تروجان زمین است که در مداری مشابه سیاره‌ی ما دور خورشید می‌چرخد و بزرگ‌ترین تروجان زمینی کشف شده تا کنون به‌شمار می‌رود.
قطر شهاب سنگ کشف شده به حدود یک کیلومتر می رسد که از اندازه یک شهاب سنگ تروجان زمینی دیگر TK7 2020 (قطر 0.3 کیلومتر) بیشتر است. به دلیل نزدیکی تروجان ها به زمین و مدار پایدار، محققان به این سیارک ها به عنوان کاندیدای مناسب برای ماموریت های فضایی در آینده نگاه می کنند.
این یافته‌ها همچنین نشان داد که 2020 XL5 برای همیشه یک شهاب تروجان باقی نخواهد ماند. این جرم آسمانی حداقل تا 4 هزار سال دیگر در موقعیت خود ثابت می‌ماند اما در نهایت از نظر جاذبه ناپایدار می‌شود و با فرار به سوی فضا سرگردان خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала