آشفتگی در کاخ سفید؛ امریکا تا روز سقوط کابل هیچ برنامه‌ای برای تخلیه از افغانستان نداشت

© AP Photo / Wali SabawoonВоенный самолет США вылетает из международного аэропорта в Кабуле, Афганистан
Военный самолет США вылетает из международного аэропорта в Кабуле, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2022
عضو شوید
یادداشت‌های فاش شده از کاخ سفید یک روز قبل از تسلط طالبان بر کابل نشان می‌دهد، دولت بایدن درباره بسیاری از مسائل اولیه خروج از افغانستان برنامه‌‌ای نداشت.
به گزارش اسپوتنیک، یادداشت‌های فاش شده از یک نشست کاخ سفید نشان‌دهنده عمق آشفتگی برنامه‌ها و عدم آمادگی دولت بایدن برای خارج کردن متحدان افغان امریکا از افغانستان تنها چند ساعت قبل از تصرف کابل به دست طالبان است.
بر اساس این یادداشت‌ها که به دست وبگاه خبری "آکسیوس" رسیده، ساعاتی قبل از این که طالبان کنترول پایتخت افغانستان را در 15 اگست سال 2021 میلادی به دست بگیرند، مقامات ارشد دولت امریکا هنوز در حال بحث و بررسی و تعیین اقدامات اولیه مربوط به تخلیه گسترده غیرنظامیان بودند.
طبق گزارش، گرچه دولت بایدن جلسات زیادی برگزار می‌کرد، اما در بی‌کنشی ناشی از بوروکراسی گیر کرده بود و تا آخرین لحظه فوریت لازم وجود نداشت و با این که مکرر کلمه فوراً در این سند استفاده شده، واضح است که مقامات امریکایی هنوز در بعد از ظهر 14 اگست در تلاش بودند تا برنامه‌های خود را نهایی کنند.
بر اساس این سند واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای تخلیه اتباع امریکایی افغان تبار، افغان‌های شاغل در ایالات متحده و افغان‌هایی که با ارتش ایالات متحده همکاری می‌کنند نداشته و در جلسه آن روز در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.
همچنین در این سند آمده است که هنوز با افرادی که با امریکا همکاری کرده‌اند تماسی گرفته نشده و این افراد هنوز شناسایی نشده‌اند.
این سند نشان می دهد که دولت بایدن تا ساعاتی پیش از سقوط کابل، هیچ برنامه‌ای برای تخلیه از افغانستان نداشته است.
در قسمت‌های خوانای این سند که بیشتر آن با ماژیک پوشانده شده از وزارت خارجه خواسته شده تا مذاکراتی با کانادا و کشورهای اروپایی عضو ناتو برای انتقال موقت مهاجران را آغاز کنند.
علاوه بر این، این سند از پنتاگون خواسته شد که روزانه 5000 نفر را تخلیه کند.
در حالی که دولت بایدن تخلیه افغانستان را به عنوان یک "تخلیه بی‌سابقه در تاریخ" معرفی می‌کند، این سند هرج و مرج زمان تخلیه برنامه‌ریزی نشده را آشکار می‌کند.
Афганские беженцы во время посадки на самолет C-17 Globemaster III ВВС США в международном аэропорту имени Хамида Карзая в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2022
واشنگتن: ده ها شهروند آمریکا و خانواده های شان هنوز در افغانستان باقی‌مانده اند
بایدن در 14 اپریل 2021 دستور خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان تا سالگرد 11 سپتمبر را صادر کرده بود.
عملیات خروج امریکا از افغانستان که بین 15 تا 30 اگست 2021 انجام شد، به دلیل آشفتگی و عدم سازماندهی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. دست‌کم 183 نفر - از جمله 13 نظامی امریکایی - در بمب‌گذاری فرودگاه کابل در 26 اگست به دست داعش (گروه تروریستی ممنوع در روسیه)، در حالی که عملیات خروج وارد دوازدهمین روز خود شده بود، کشته شدند.
همچنین در جریان خروج امریکا از افغانستان، نیروهای امریکایی با این ادعا که یک پناهگاه گروه داعش را مورد حمله قرار می‌دهند، یک منزل مسکونی را هدف حملۀ پهپادی قرار دادند که در آن 10 تن از اعضای یک خانواده از جمله چند کودک کشته شدند. خانواده قربانیان حمله پهپادی امریکا در کابل خواستار به رسمیت‌شناختن این حمله به عنوان "جنایت جنگی" و مجازات دستوردهندگان آن هستند.
به نوشته آکسیوس، اواخر این ماه، کنگره امریکا اعضای یک کمیسیون دو حزبی 12 نفره را معرفی خواهد کرد تا جنگ افغانستان را بررسی کرده و گزارشی مشابه کمیسیون 11 سپتمبر ارائه کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала