محب به پرسش‌های بازرس ویژه آمریکا در باره سرقت پول توسط اشرف غنی پاسخ گفت

© Photo / دفتر شورای امنیت افغانستانحمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2022
عضو شوید
جان ساپکو بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان از دستیار ارشد رئیس جمهور فراری در خصوص فساد، دلیل فروپاشی دولت غنی و سرقت پول توسط وی توضیحات خواست.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "افق" حمد الله محب مشاور پیشین امنیت ملی و دستیار ارشد رئیس جمهور فراری افغانستان، در مورد ادعاهایی سرقت 150 میلیون دالر پول نقد توسط اشرف غنی هنگام فرار از کابل در سال گذشته، پس از پیروزی طالبان پاسخ داده است.
حمدالله محب که به‌عنوان مشاور امنیت ملی غنی خدمت می‌کرد، می‌گوید که داوطلبانه با جان سوپکو، بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) در ماه دسامبر در دفترش در آرلینگتون، ویرجینیا، ملاقات کرد تا به سؤالات مربوط به فساد در دولت افغانستان پاسخ دهد.
محب که با غنی افغانستان را در یک هواپیما ترک کرد و مدتی در ابوظبی با او ماند، گفته است: "من حساب‌های بانکی و جزئیات تمام دارایی‌هایم را نیز به (سیگار) دادم".
او گفته است که به همکاری با تحقیقات (سیگار) ادامه خواهد داد.
بازرس ویژه سیگار نیز گفته‌است که او و همکارانش "علاوه بر رئیس جمهور غنی در مورد افراد بیش‌تری درباره پول‌هایی که از افغانستان بیرون کشیده‌اند، تحقیق خواهیم کرد".
ساپکو افزوده که علاوه بر ادعاهای مربوط به انتقال پول نقد که اولین بار توسط سفارت روسیه در کابل گزارش شد، بازرسان وی در حال بررسی چندین موضوع مرتبط هستند.
John F. Sopko - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2022
سیگار: افغانستان آماده پذیرش سیستم سیاسی و قضایی غرب نبود
از جمله این‌که چرا حکومت افغانستان به این سرعت سقوط کرد؟ چرا ارتش اینقدر سریع فروپاشید؟ سرنوشت تسلیحات نظامی چه شد؟ پول‌ها، تیل و دیگر چیزها که در اواخر عمر حکومت پیشین به افغانستان فرستادیم، چه شد؟ "ما به این گونه پرسش‌ها نیز خواهیم پرداخت"
بازرس ویژه آمریکا گفت که گزارشی محرمانه در مورد فساد مالی حکومتی، حیف‌و‌میل کمک‌های امریکا و دلایل سقوط حکومت اشرف‌غنی به کنگره تقدیم خواهد کرد.
دفتر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که دست‌کم 15.5 میلیارد دالر از مجموع کمک‌های امریکا به افغانستان حیف‌و‌میل شده‌است.
اشرف‌غنی، رئیس جمهور پیشین پس از فرار از افغانستان متهم شد که 169 میلیون دالر را با خود برده‌است؛ اتهامی که او آن را رد می‌کند.
ایالات متحده بزرگ‌ترین کمک‌کننده به دولت افغانستان بود. اکنون بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان از سوی کنگره این کشور موظف شده‌است که ادعاهایی انتقال میلیون‌ها دالر پول نقد از سوی اشرف‌غنی هنگام فرار را بررسی کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала