رهایی گروگان آمریکایی/ چراغ سبز بایدن برای به‌ رسمیت شناختن طالبان؛ آیا جنایات دیگر فراموش شده است؟

© Photo / twitter/Qahar.Bهیئتی از مقامات ارشد حکومت طالبان عازم ترکیه شد
هیئتی از مقامات ارشد حکومت طالبان عازم ترکیه شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2022
عضو شوید
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اخیرا در یک سخنرانی اعلام کرده که طالبان تا گروگان آمریکایی را آزاد نکند نمی‌تواند به فکر "کسب مشروعیت" باشد.
رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سال گروگان گرفته شدن مارک فریریکس، شهروند ایالات متحده به دست طالبان در افغانستان، تهدید امنیت غیرنظامیان را غیرقابل قبول و گروگان‌گیری را اقدامی ظالمانه و بزدلانه خواند.
در اعلامیه همچنان آمده است: "مارک هیچ کار اشتباهی نکرده، اما باز هم دو سال است در بند طالبان است. تهدید امنیت امریکایی‌ها یا هر غیر نظامی بی‌گناه غیر قابل قبول است و گروگان‌گیر ظالم و بزدل است."
در این بیانیه خطاب به طالبان آمده است: "طالبان پیش از آن که به فکر کسب مشروعیت باشد، باید مارک فرریکس، را آزاد کند. این قابل مذاکره نیست."
این نخستین بار است که آمریکا با جدیت تمام خواستار آزادسازی شهروندان خود از سوی طالبان است و آن‌را وابسته به مشروعیت نظام آنان می‌داند.
اما آیا آزادسازی مارک فریریکس زمینۀ به رسمیت شناختن حکومت طالبان را فراهم خواهد کرد؟ رهایی این آمریکایی تا چه حد برای دولت بایدن اهمیت دارد؟ آیا باقی جنایات گذشته طالبان فراموش آمریکا شده است؟
دوکتور سمیع الله پویا، کارمند ارشد انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسیه و آگاه مسایل سیاسی افغانستان در یک صحبت ویژه به اسپوتنیک گفت، این شرط اساسی نیست. چنانچه روشن است، ایالات متحده شرایط زیادی را برای رسمیت بخشیدن حکومت طالبان در برابر این گروه قرار داده است که آنان باید بپذیرند.

«به همه معلوم است که اخیرا بسته از پیشنهادات به کنگره آمریکا ارائه داده شده که شامل چندین ماده است و آمریکا تلاش دارد با حاشیه کشاندن طالبان کمک های بشری را به مردم افغانستان که در شرایط بد اقتصادی قرار گرفته اند طوری سازماندهی کنند که این کمک ها در اختیار طالبان قرار نگیرند.»

دوکتور سمیع الله پویا - اسپوتنیک افغانستان
دوکتور سمیع الله پویا
به گفته کارشناس، تا جایی که به گونه مشخص به سیاست آمریکا به طالبان ارتباط می‌گیرد، باید گفت که ایالات متحده نه در داخل دولت و نه هم در سازمان ملل، تا هنوز هیچگونه برنامه‌ای در مورد مشروعیت بخشیدن و به رسمیت شناختن طالبان روی دست ندارد. وی می‌افزاید:
«این بدان معنی نیست که با آزادسازی مارک، طالبان به رسمیت شناخته می‌شوند، این یک گام برای دوستی و همکاری ایالات متحده است. این نمی‌تواند یک مرحله جدیدی از روابط میان امریکا و طالبان را ایجاد کند.»
دوکتور سمیع الله پویا - اسپوتنیک افغانستان
دوکتور سمیع الله پویا
این آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، این اظهارات همه بهانه است و اگر طالبان این شرط آمریکا را بپذیرند، آمریکا بهانه های دیگری پیدا خواهد کرد تا از به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان جلوگیری کنند. آمریکا در مقابله با طالبان هنوز مصمم هستند.
آقای پویا می‌گوید که ایالات متحده نیز در افغانستان خود جنایات کمتر نسبت به طالبان مرتکب نشده و می‌افزاید:

«جنایاتی را که طالبان مرتکب شدند تقریبا مشابه و برابر با جنایاتی است که ایالات متحده خود در افغانستان مرتکب شده است. ما می‌دانیم که هم آمریکا و هم طالبان جنابات بزرگی کردند و اما اینکه آمریکا و طالبان چه زمانی قادر خواهند شد تا همدیگر را ببخشند به شرایطی خاصی مرتبط است که آمریکا در برابر طالبان خواهد گذاشت و گروه طالبان نیز فکر نمی‌شود که از زیربارشرایطی که آمریکا برای شان وضع خواهد کرد بدرآیند، بنابراین پس منظر مناسبات آمریکا با طالبان چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد.»

دوکتور سمیع الله پویا - اسپوتنیک افغانستان
دوکتور سمیع الله پویا
گفتنی است انجنیر ساختمانی ایالات متحده از دو سال به این سو در نزد طالبان گروگان است.مارک فریکس از سال 2010 در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای آمریکا در افغانستان کار می‌کرد. او در اوایل ماه فبروری 2020 ناپدید شد، درست در اواخر همان ماه تفاهمنامه صلح میان زلمی خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان امضا شد.
خانواده فریکس پس از امضای تفاهم‌نامه طالبان با آمریکا ادعا کرده که زلمی خلیل‌زاد برای رهایی آقای مارک تلاش نکرده است.
طالبان در 15 آگست سال گذشته وارد کابل شدند. از آن زمان تا کنون این گروه علاوه براینکه موفق به ایجاد حکومت همه شمول که خواست جامعه جهانی است، نشده، بلکه از سوی هیچ کشوری نیز تا کنون به رسمیت شناخته نشده.
طالبان تا هنوز چندین‌بار از جهان خواسته‌اند که حکومت آنان را به رسمیت بشناسند، اما کشور‌های تاثیر‌گذار بر افغانستان برای به رسمیت شناخت طالبان شروط ویژه‌شان را دارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала