ذوب یخ قله اورست باعث فاجعه جهانی میگردد

© AFP 2023 / Phunjo LamaАльпинисты у второго лагеря Эвереста
Альпинисты у второго лагеря Эвереста  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2022
عضو شوید
دانشمندان دانشگاه مین نازک شدن یخچال اورست را تا دو متر در سال ثبت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان امریکایی بعد از یک سلسله تحقیقات به این نتیجه رسیدند که هر ساله یخچال‌های طبیعی کوه اورست یخ‌های انباشته شده در طی چندین دهه را به دلیل تغییرات آب و هوایی انسانی از دست می‌دهند. این گزارش طی بیانیه مطبوعاتی در وب سایت دانشگاه مین گزارش شده است.
کوهنورد هنگام صعود به قله های اورست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2021
چندرسانه ای
تصاویر جالب از صعود کوهنوردان به قله اورست
محققین از گزارشات به دست آمده از تجزیه و تحلیل یک هسته یخی از قله اورست و ثبت شده توسط استیشن های هواشناسی اتومات در ارتفاع بالا استفاده کردند. تشخیص شد که توده‌های یخی هیمالیا به شدت به افزایش دمای کره زمین حساس هستند و به سرعت حال عقب‌نشینی دارند، که نشان‌دهنده احتمال اثرات نامطلوب مانند افزایش بهمن یا کاهش ظرفیت منابع آب آشامیدنی است که میلیون‌ها نفر به آن وابسته هستند.
دانشمندان حدس می زنند که سرعت فاجعه بار نازک شدن یخ در کوه به دو متر در سال نزدیک می شود، زیرا پوشش دائمی برف یخچال از بین رفته است که توانایی آن در انعکاس تشعشعات خورشیدی، افزایش ذوب و تصعید را کاهش داده است. در یک ربع قرن، ضخامت یخچال 55 متر کاهش یافته است که بیش از 80 برابر سریعتر از سرعت تجمع این یخ است که 2000 سال طول کشیده است.
فاطمه سلطانی 18 ساله برای تسخیر اورست آماده می شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2020
چندرسانه ای
دختر 18 ساله افغان برای تسخیر بلندترین قله کوه اورست آماده می‌شود
مدل‌سازی نشان داده است که تابش شدید منطقه باعث می‌شود که اگر پوشش برف جای خود را به یخ بدهد، فرسایش - از دست دادن جرم سطحی از طریق ذوب یا تبخیر - بیش از 20 برابر سریع تر می‌گیرد. بر علاوه افزایش دمای هوا، کاهش رطوبت نسبی و افزایش باد نیز به عوامل تصعید تبدیل شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала