رسانه‌های افغانستان پس از طالبان: بسته شدن صدها رسانه

© Photo / Government Media and Information CenterАфганские СМИ
Афганские СМИ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2022
عضو شوید
فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از بسته شدن بیش از سه صد رسانه در نزدیک به شش ماه پسین در افغانستان سخت نگران است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، یک نظرسنجی تازه فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران نشان می‌دهد که از میان ششصدوبیست وسه رسانه که پیش از سقوط نظام جمهوریت در افغانستان فعال بودند سه صدو هژده رسانه بسته شده اند.
بحران به میان در بخش رسانه ها در افغانستان بیشترین ضربه را به روزنامه ها وارد کرده است چنان که از میان یکصدو چهارده روزنامه اکنون تنها بیست روزنامه در افغانستان فعالیت دارند.
یکصدوسی و دو رادیو، پنجاه و یک تلویزیون و چهل و نه رسانه آنلاین نیز از ماه اگست به بعد از نشرات بازمانده اند.
حجت الله مجددی، رئیس انجمن آزاد ژورنالیستان، گفت: " اگر اقدام برای بهتر شدن اوضاع رسانه‌ها در کشور نشود، در زودترین فرصت شاید در شش ماه پسین چند رسانه محدود در کشور فعالیت داشته باشد و دیگر رسانه ها بسته شوند".
حفیظ الله بارکزی، رئیس شورای ژورنالیستان می‌گوید: "خواست ما از جامعه جهانی این است که بالای رسانه‌ها باید سرمایه گذاری نمایند. چون نیاز است که روند اطلاع رسانی افغانستان از اوضاع کنونی نجات داده شود".
فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از بدتر شدن فضا برای فعالیت های رسانه‌یی در افغانستان هشدار می‌دهد و از جامعه جهانی می‌خواهد که جلو فروپاشی رسانه‌های آزاد را در افغانستان بگیرد.
در همین حال شماری از خبرنگاران در کشور از طالبان می‌خواهند که دسترسی به اطلاعات را برای آنان بهتر بسازد.
یافته های فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران نشان می‌دهند که سقوط رسانه‌ها و تهدید در برابر خبرنگاران سبب شده اند تا از میان 5069 خبرنگار تنها 2334 تن به شمول 243 زن به کارهای شان ادامه می‌دهند.
هفتادو دو درصد از کسانی که شغل های شان را از دست داده اند بانوان استند.
آزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.12.2021
گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز؛ بیشترین آسیب به خبرنگاران زن
انتونی بلینجر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، گفت: "این اوضاع نه تنها برای خبرنگارانی که شغل های شان را از دست داده‌ اند یا مجبور به فرار شده‌اند، بل برای شهروندان افغانستان که از دسترسی به اطلاعات محروم می‌شوند نیز فاجعه ‌بار است و جامعه جهانی باید به این وضعیت رسیده گی نماید".
در این میان شماری از خبرنگاران از جامعه جهانی می‌خواهند تا جلو فروپاشی کامل رسانه‌های افغانستان را بگیرد.
سمع الله پام، یکی از خبرنگاران گفت: "اگر محدودیت در برابر خبرنگاران ادامه یابد، در زودترین وقت بیشتر رسانه‌ها کار شان را از دست می‌دهند و این سبب می‌شود که رسانه‌ها رو به فروپاشی برود".
اما طالبان پس از نگرانی ها در باره بازداشت برخی از روزنامه نگاران در کشور تاکید کرده است که برای رسیده گی به چالش های رسانه‌یی در افغانستان کمیسیونی به زودی ایجاد خواهد شد و پس از آن هیچ نهاد حکومتی حق مداخله در کار رسانه ها را نخواهد داشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала