جا به جایی جنگجویان به بغلان و پنجشیر از ترس مقاومت گسترده در بهار

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2022
عضو شوید
نیروهای فرستاده شده به پنجشیر، بغلان و فاریاب، اعضای شبکه حقانی، لشکر بدری و گردان انتحاری طالبان‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، در یک هفته پسین، صدها جنگجوی گروه طالبان که مجهز به سلاح‌های سنگین‌اند به پنجشیر، بغلان، فاریاب و برخی دیگر از شهرهای شمال افغانستان جا به جا شده‌اند. این جنگجویان عمدتا شامل لشکر بدری (‌از تشکیلات نظامی شبکه حقانی) و گردان انتحاری طالبان به نام لشکر منصوری است. ساکنان ولایت های پنجشیر، بغلان و همچنین یک فرمانده جبهه مقاومت ملی در صحبت با ایندیپندنت فارسی تایید کردند، که طالبان از یک هفته پیش در تلاش اعزام و استقرار صدها جنگجو در شهرستان‌ها و مراکز این دو ولایت است و مقررات سخت‌گیرانه‌ای نیز برای مردم این مناطق وضع کرده‌ است.
دیدار مسئول روابط خارجی جبهه‌ ای مقاومت با دبیر مجلس سنای فرانسه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2022
علی میثم نظری: در ماه های آینده، مقاومت در چهار گوشه افغانستان آغاز خواهد شد
یکی از ساکنان ولسوالی عنابه در پنجشیر به شرط فاش نشدن نامش گفت: "یک هفته است که کاروان‌های نظامیان طالبان، شبانه وارد پنجشیر می‌شوند". صدها جنگجوی طالب در ولسوالی های عنابه و رخه که بیشترین نیروهای جبهه مقاومت ملی در مناطق مرتفع این دو ولسوالی حضور دارند، مستقر شده‌اند. این منبع افزود، طالبان رفت‌وآمد در مسیرهای منتهی به مناطق مرتفعی که نیروهای جبهه مقاومت ملی در آنجا حضور دارند را ممنوع کرده است تا دسترسی نیروهای جبهه مقاومت را به مواد غذایی و دیگر نیازهایشان که از روستاها تامین می‌شود قطع کند. این منبع گفت: "حتی به چوپان‌ها اجازه داده نمی‌شود که رمه‌هایشان را به مناطق کوهستانی ببرند، چون طالبان می‌خواهد هر نوع تماس میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و مردم را قطع کند تا آنان در محاصره شدید اقتصادی باشند و از این طریق از مبارزه دست بکشند".
یک فرمانده جبهه مقاومت ملی نیز اعزام صدها جنگجوی طالب را به پنجشیر و بغلان تایید کرد و گفت، اکثر این افراد از تشکیلات نظامی شبکه حقانی و گردان انتحاری طالبان‌اند. این فرمانده جبهه مقاومت ملی افزود: "در شش ماه گذشته طالبان همواره تلاش کرد که با اعزام جنگجویان بیشتر و ایجاد پایگاه‌های نظامی بزرگ‌تر در مرکز پنجشیر و روستاها، بین مردم ترس و دلهره ایجاد کند و روحیه نیروهای جبهه مقاومت ملی را تضعیف کند". او گفت: تعداد جنگجویان طالبان در پنجشیر در شش ماه گذشته هیچ‌گاه کم نبوده است، اما به‌تازگی، جنگجویانی از تشکیلات شبکه حقانی و گردان انتحاری این گروه به پنجشیر وارد شده‌اند که به سلاح‌های سنگین و تک‌تیرانداز مجهزند. این فرمانده جبهه مقاومت ملی افزود، که صدها جنگجوی طالبان به ولسوالی های بغلان ازجمله اندارب، خوست، فرنگ و ده صلاح نیز اعزام شده‌اند.
یادآوری می کنیم، که دو هفته پیش، درگیری سنگینی میان نیروهای جبهه مقاومت ملی به فرماندهی بریالی سنگین و جنگجویان طالبان در ولسوالی خوست، استان بغلان رخ داد که دست‌کم سه روز طول کشید و شش نیروی جبهه مقاومت ملی و نزدیک به ۲۰ جنگجوی طالبان در آن کشته شدند. این درگیری باعث شد تا حضور نیروهای جبهه مقاومت ملی در بغلان باعث نگرانی طالبان شود چون تا پیش‌ازاین درگیری سخنگویان طالبان حضور این نیروها در بغلان را کتمان می‌کردند.بااین‌حال، یک منبع نزدیک به طالبان می‌گوید، در کنار صدها جنگجویی که از بخش‌های مختلف تشکیلات نظامی طالبان اخیرا به پنجشیر و بغلان اعزام‌ شده‌اند، یک گروه ۳۱۳ نفری از اعضای لشکر بدری نیز به پنجشیر، بغلان و فاریاب اعزام ‌شده‌اند. لشکر بدری متشکل از جنگجویان آموزش‌دیده و باتجربه شبکه حقانی است که بیشتر اعضای آن را انتحاری‌ها تشکیل می‌دهند.
صبغت الله احمدی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2022
پیام تازه جبهه مقاومت به درگیری‌های سنگین بغلان: صبح پیروزی نزدیک است
در پانزدهم ااگوست، پس از گریز اشرف غنی و ورود طالبان به کابل، بخش‌های مهم شهر کابل ازجمله فرودگاه کابل به دست لشکر بدری افتادند و هم‌اکنون نیز این گروه بر نهادهای مهم امنیتی طالبان در کابل و بخش‌هایی از افغانستان مسلط‌ شده‌اند.اعتراض ازبیک‌ها در فاریاب از ۱۳ تا ۱۵ جنوری که پس از بازداشت یک فرمانده ارشد ازبیک طالبان صورت گرفت با اعزام صدها جنگجو ازجمله یک گروه انتحاری از کابل و مزار شریف مهار شد. مستقر شدن جنگجویان بیشتر طالبان در پنجشیر، بغلان و فاریاب نشان می‌دهد که طالبان خطر واقعی مقاومت گسترده در بهار را درک کرده است و تلاش می‌کند با برگزاری رزمایش‌های نظامی در ولایت های مختلف، اعزام جنگجو به روستاها، شهرها و مناطقی که بیشترین جمعیت آنان را تاجیک‌ها‌، ازبیک‌ها و هزاره‌ها تشکیل می‌دهند، از شعله‌ور شدن جنگ جلوگیری کند.
بااین‌حال، سران طالبان همواره در بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایشان ادعا می‌کنند، که جنگ در افغانستان پایان یافته است و هیچ یک از طرف‌ها، توجیه و دلیل کافی برای آغاز یک جنگ دیگر ندارند. به نظر می‌رسد این سخن سران طالبان مورد تایید بسیاری از جریان‌های سیاسی که در ۴۰ سال گذشته در جنگ و صلح در آن کشور شرکت داشته‌اند، نیست. به همین منظور تاکنون چندین جبهه سیاسی و نظامی از اقدام برای مبارزه نظامی با طالبان سخن گفته‌اند. در این میان، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، عملا در شش ماه گذشته با طالبان درگیری نظامی داشته است. هرچند طالبان با اعمال سانسور شدید بر رسانه‌ها تلاش می‌کند موجودیت جبهه مقاومت ملی را نادیده بگیرد و درگیری‌های نظامی پر تلفات را مخفی نگه دارد، اما در عصر کنونی که همه به اینترنت و گوشی همراه دسترسی دارند، هیچ چیزی از چشم مردم پنهان نمی‌ماند.بسیاری‌ از مقام‌های سیاسی غربی که سال‌ها در امور افغانستان دخیل‌اند، این را می‌دانند ‌که در فصل زمستان هیچ‌گاه در افغانستان درگیری‌های نظامی بزرگ رخ نداده است و این به دلیل شدت بارش برف و باران‌ است و امکان تحرکات نظامی برای طرف‌های درگیر وجود ندارد. طالبان، این سکوت زمستانی را به معنی پایان یافتن جنگ تعبیر می‌کند، درحالی‌که عملکرد این گروه در شش ماه گذشته بسیاری از مردم را به این حقیقت رسانده است که طالبان اراده‌ای برای ایجاد دولت فراگیر شامل همه اقوام افغانستان ندارد و در ضمن راه پایان دادن به انحصار و رفتارهای انتقام‌جویانه این گروه، مبارزه مسلحانه است.
برخی از دیپلمات‌های خارجی ازجمله ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان نگرانی از وقوع یک درگیری گسترده در بهار پیش‌ رو را بیان کرده‌اند. کابلوف، دوشنبه، ۱۱ دلو گفت: با توجه به تنش‌های قومی و نارضایتی از طالبان، احتمال مقاومت گسترده علیه این گروه در بهار پیش‌ رو منتفی نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала