متهم شدن اتمر به توطئه علیه نمایندگی افغانستان سازمان ملل

© @https://www.mfa.gov.afمحمد حنیف اتمر
محمد حنیف اتمر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2022
عضو شوید
نصیر فایق، سرپرست فعلی این نمایندگی، می گوید که اتمر به خاطر انتقادات وی از مقامات پیشین دست به این توطئه زده است.
به گزارش اسپوتنیک، حنیف اتمر، وزیر امور خارجه حکومت پیشین با ارسال نامه‌ای به سرمنشی سازمان ملل، ولی نعیمی را به عنوان سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد معرفی کرده است.

نصیر فایق، سرپرست فعلی این نمایندگی، می گوید که اتمر به خاطر انتقادات وی از مقامات پیشین دست به این توطئه زده است.

حنیف اتمر در نامه‌اش به انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل، خود را وزیر خارجه جمهوری اسلامی افغانستان اعلام کرده و ولی نعیمی را به عنوان سرپرست نمایندگی افغانستان در این سازمان معرفی کرده است.

نصیر فایق در صفحه تویتر خود متن نامه مهر و امضا شده اتمر به سرمنشی سازمان ملل را نشر کرده است.

او به افغانستان اینترنشنال گفت که با سقوط دولت پیشین افغانستان، حنیف اتمر وزیر خارجه کشور نیست و صلاحیت معرفی سرپرست برای نمایندگی افغانستان را ندارد.

آقای فایق گفت: "بر اساس پروتوکول سازمان ملل، آقای غلام محمد اسحاق‌ زی، نماینده پیشین، که در نزد ملل متحد اعتبار داشت، پس از استعفا مرا به عنوان سرپرست نمایندگی به این سازمان معرفی کرد. آقای اتمر در پیش سازمان ملل اعتبار ندارد و در نتیجه صلاحیت معرفی سرپرست را هم ندارد."

پس از استعفای اسحاق زی، نصیر فایق، مستشار نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در 17 سپتمبر سال پیش به عنوان سرپرست این نمایندگی معرفی شد و در جلسه ویژه شورای امنیت در مورد افغانستان در 26 جنوری نیز از آدرس این نمایندگی صحبت کرد.

فایق در این نشست خطاب به اعضای شورای امنیت گفت که از جانب مردم افغانستان و نه حکومت پیشین در جلسه شرکت می‌کند.

او با انتقاد تند از اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین، از اعضای شرکت‌کننده خواست تا دارایی‌های مقام‌های حکومت سابق را که در اختلاس کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان دست داشته‌اند، مصادره کرده و حساب‌های بانکی‌شان را مسدود کند.

حنیف اتمر در نامه‌اش گفته است که ولی نعیمی، معاون نمایندگی افغانستان، به دلیل وضعیت نامساعد صحی پس از اسحاق زی به عنوان سرپرست تعیین نشد و مسئولیت این نمایندگی به آقای فایق واگذار گردید.

اما، آقای فایق می‌گوید که ولی نعیمی همزمان با نماینده پیشین از وظیفه خود استفعا داد و بنا به اصول و سلسله مراتب اداری، آقای اسحاق زی او را به عنوان سرپرست معرفی کرد. به گفته او، در طول این چند ماه گذشته، ولی نعیمی به سر کار خود به عنوان معاون نمایندگی حاضر نشده است.

او تایید می‌کند که حنیف اتمر از طریق برنامه زوم در مجلسی حضور داشت که اسحاق زی با کارمندان این نمایندگی برگزار کرد و در آنجا موضوع استفعای نماینده افغانستان و معاونش مطرح شد. در آن جلسه آقای فایق به عنوان سرپرست معرفی گردید.

اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین پس از فرار از افغانستان، موضوع دوام دولت جمهوری اسلامی افغانستان را مطرح نکرده است و از کشورهای جهان نیز تا هنوز خواستار حمایت از مشروعیت حکومت خود نشده است.

او در مصاحبه ای با بی‌بی‌سی، از طالبان خواست که برای کسب مشروعیت برای حکومت خود لویه جرگه را برگزار کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала