بشریت را خطر کمبود آب شیرین تهدید می کند

© Depositphotos.com / 4masikПузыри воздуха в толще воды
Пузыри воздуха в толще воды - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.02.2022
عضو شوید
دانشمندان نسبت به خطر کمبود آب شرین به دلیل ذوب شدن یخچال های طبیعی هشدار می دهند.
به گزارش اسپوتنیک، بلومبرگ با استناد به مطالعه موسسه علوم زمین شناسی فرانسه و کالج دارتموث هشدار می دهد، یخچال های طبیعی ذوب شده حاوی یخ بسیار کمتری نسبت به پیش بینی قبلی هستند. خطر کمبود آب شیرین بیش از آن‌چه انتظار می رفت بشریت را به تهدید مواجه می کند.
دانشمندان با استفاده از تکنیک های جدید تصویربرداری ماهواره ای، ضخامت و حرکت بیش از 250 هزار یخچال کوهستانی را برای اولین بار اندازه گیری کردند. آنها تقریباً از 812 هزار عکس با وضوح بالا برای تجزیه و تحلیل استفاده کردند و 98 درصد از قلمرو زمین را که از سال 2017 تا 2018 توسط یخچال‌های طبیعی پوشانده شده بود، پوشش دادند.
بر اساس داده های به دست آمده، می توان با دقت بیشتری حجم یخ موجود در یخچال های طبیعی را تعیین کرد. محققان تغییرات چشمگیری را در میزان ذخایر یخ و آب شیرین یافتند که صدها میلیون نفر برای آب آشامیدنی، کشاورزی و تولید برق به آن وابسته هستند مشاهده کردند.
مشخص شد که یخچال های طبیعی در هیمالیا 37 درصد بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، یخ دارند. برای هشت میلیون نفر از ساکنان حوضه ایندوس و چناب در هیمالیا، این خبر خوبی است زیرا که آب حاصل از ذوب یخچال های طبیعی بیش از نیمی از جریان رودخانه را در فصول خشک تامین می کند.
Тающий лед в Исландии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.07.2021
کشف ده ها ویروس ناشناخته 15 هزار ساله در یخچال های باستانی تبت
ماتیو مورلیگم، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: هیمالیا یک استثنا است و تقریباً در هر جای دیگر دنیا ذخایر یخ کمتری پیدا کردیم. به عنوان مثال، یخچال های طبیعی در آند آمریکای جنوبی 27 درصد کمتر از آنچه دانشمندان تصور می کردند، یخ دارند.
دانشمندان تخمین های قبلی از سهم یخچال های طبیعی کوهستانی در افزایش سطح دریا را کاهش داده اند. اگر همه یخچال‌ها، به استثنای صفحات یخی بزرگ در گرینلند و قطب جنوب، ذوب شوند، سطح آب دریاهای جهانی حدود 25 سانتی‌متر افزایش می‌یابد و نه 33 سانتی‌متر که پیشتر دانشمندان تصور می کردند.
رومن میلان، نویسنده اصلی این مقاله در بیانیه‌ای گفت: اما این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که یخچال‌ها سریع‌تر و سریع‌تر در حال ذوب شدن هستند. وی تصریح کرد که برآوردهای جدید بیشتر به دلیل تغییر در نحوه محاسبه حجم یخ است.
محققان بر این باورند که کاهش حجم کل یخ به طور اجتناب‌ناپذیری زودتر از حد انتظار بر روی سیاره تأثیر می‌گذارد. آنها امیدوارند که پیش بینی آنها بر تصمیمات دولت ها برای ایجاد زیرساخت های تامین آب تاثیر بگذارد. آب شدن یخچال های طبیعی یکی از پیامدهای تغییرات آب و هوا می باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала