شامپانزه ها یاد گرفتند که زخم ها را با حشرات درمان کنند

© Photo / Zanna Clay/Lui Kotale Bonobo ProjectШимпанзе-бонобо в лесах Конго
Шимпанзе-бонобо в лесах Конго - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.02.2022
عضو شوید
تیمی از پژوهشگران آلمانی در یک مطالعه دریافتند که شامپانزه ها می دانند چگونه از حشرات برای التیام زخم های خود استفاده کنند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مقاله منتشره در نشریه علمی Current Biology جانورشناسان آلمانی از دانشگاه اسنابروک، ازیک روش بسیار غیرمعمولی نام بردند که برای خوددرمانی توسط میمون های بزرگ و شامپانزه ها استفاده می شود.
پژوهشگران پروژه موسوم به (Ozouga Chimpanzee Project) برای نخستین بار مشاهده کردند که یک شامپانزه مادر از حشرات ناشناس روی زخم پای نوزاد خود استفاده کرد.
میمون ها - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.08.2015
میمون ها 16 میلیون سال قبل به مرض ایدز مبتلا بودند
آنها دریافتند که شامپانزه ها حشرات را نه تنها بر روی زخم های باز، بلکه بر روی زخم های بسته نیز قرار می‌دادند.
پژوهشگران معتقد اند که احتملا قرار دادن حشرات بر روی زخم به نوعی روند بهبودی را تسریع کند یا شاید به تسکین درد کمک کند. دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که خوددرمانی در میان حیوانات رایج است، اما این اولین باری است که حیوانات سعی در درمان زخم‌ها با حشرات می‌کنند.
اگرچه پژوهشگران دقیقا مطمئن نیستند که شامپانزه ها از چه نوع حشره‌ای استفاده می‌کنند اما باور دارند که ممکن است برای پاکسازی زخم یا تسکین درد از آن استفاده شده باشد.
جانورشناسان به رهبری سیمون پیک که گروهی از شامپانزه ها را به مدت 15 ماه از نوامبر 2019 تا فبروری 2021 در پارک ملی لوانگو زیر بررسی گرفتند به در این مدت به 76 مورد اشاره کردند که میمون‌ها حشرات را روی زخم خود یا دیگران قرار دادند.
پژوهش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند حشرات می‌توانند عملکرد آنتی‌بیوتیکی، ضد ویروسی یا آنتلمینتیکی داشته باشند که مانع رشد و تکثیر لاروهای حشرات می‌شود.
همچنین، پژوهشگران باور دارند که حشرات مورد استفاده شامپانزه‌ها ممکن است دارای خواص تسکین‌دهنده باشند و به تسکین درد و بهبود زخم در پستانداران کمک کنند.
با تکمیل بررسی‌های ابتدایی، پژوهشگران اکنون مشتاق هستند که هم گونه خاصی از حشرات را شناسایی کنند که شامپانزه‌ها به عنوان درمان زخم از آنها استفاده می‌کنند و هم این که بفهمند دقیقا چه کسی پانسمان را روی چه کسی استفاده می‌کند.
پژوهشگران می‌گویند برای درک بهتر این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала