ساخت مینای مصنوعی دندان که از نمونه واقعی محکمتر است

© Photo / Lesly Juarez on UnsplashУлыбка
Улыбка - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2022
عضو شوید
پژوهشگران مینای مصنوعی دندان جدیدی را مهندسی کرده‌اند که ویژگی‌های مکانیکی استثنایی‌ای دارد و گفته می‌شود از مینای واقعی دندان بادوام‌تر است.
به گزارش اسپوتنیک، پژوهشگران نتایج مطالعۀ خود را در مجلۀ ساینس گزارش کردند.
پژوهشگران اخیراً نسخۀ مهندسی‌شده‌ای از مینای دندان را ارائه داده‌اند که برای تقلید از ترکیب و ساختار لایه‌ی خارجی معدنی سخت دندان‌های زیستی طراحی شده است.
مینای طبیعی دندان (لایه‌ی بیرونی نازک دندان‌های ما) سخت‌ترین ماده زیستی در بدن انسان است. این ماده به خاطر سفتی، سختی، ویسکوالاستیسیته و مقاومت مشهور است و با این که فقط چند میلی‌متر ضخامت دارد، مقاومت آن در‌ برابر آسیب به‌طور قابل‌توجهی بالا است.
دندان های از دست رفته را میتوان زنده کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2021
دندانهای از دست رفته را میتوان زنده کرد
هووی ژائو و همکارانش مینای دندان مهندسی‌شده‌ای را ارائه می‌کنند که شامل ساختار سلسله‌مراتبی ضروری در مقیاس‌های متعدد است. این مینای دندان مصنوعی با استفاده از نانوسیم‌های هیدروکسی آپاتیت داروی روکش AIP تولید شد که با استفاده از انجماد جهت‌دار دو سویه در حضور پلی وینیل الکل در کنار هم قرار گرفتند. این امر موجب شد تا سازماندهی اتمی و نیز سازماندهی مواد تشکیل‌دهنده در مقیاس میکرو و نانو مانند مینای طبیعی دندان باشد.
ژائو و همکارانش در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها نشان دادند که نانوکامپوزیت ATE به‌طور هم‌زمان سفتی، سختی، مقاومت و ویسکوالاستیسیته بالایی را نشان می‌دهد که از ویژگی‌های مینای طبیعی و مواد مصنوعی قبلی فراتر است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала