کارشناس: حرکت اوکراینی را در افغانستان نباید اقتصادی فکر کرد

© Photo / Ashraf.Hکارشناس: حرکت اوکراینی را در افغانستان نباید اقتصادی فکر کرد
کارشناس: حرکت اوکراینی را در افغانستان نباید اقتصادی فکر کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2022
عضو شوید
کارشناس مسایل اقتصادی در افغانستان می‌گوید که حرکت سرمایه‌گذاری روی خط آهن در پوشش اقتصادی، سیاسی است.
وزارت فوایدعامه طالبان روز (پنجشنبه، 14 دلو) با نشر خبرنامه‌ای گفته بود که مولوی بخت‌الرحمن شرافت، معین مالی و اداری این وزارت در دیدار با "شول ایک" و تیم تخنیکی همراهش که به نمایندگی از شرکت‌های خصوصی اوکراین به افغانستان آمده‌اند، روی همکاری‌های تخنیکی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های خط آهن افغانستان گفتگو کرد.
نمایندگان شرکت‌های اوکراینی در این دیدار تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در بخش ساخت خط آهن در افغانستان ابراز کردند.
سید مسعود از كارشناسان برجسته اقتصادی در این باره می‌گوید:
"سفر هیئت شرکت اوکراینی به منظور سرمایه‌گذاری و کمک برای احداث خط آهن در افغانستان، خوب گپ است که یک کشور خارجی می‌آید. ولی اوکراین خودش در یک پرابلم سیاسی گیر آمده که داخلی نه، بلکه منطقه‌ای به سطح جهان است که تقریباً جهان را نزدیک می‌سازد به جنگ جهانی سوم".
سید مسعود از كارشناسان برجسته اقتصادی و استاد پیشین اقتصاد دانشگاه كابل  - اسپوتنیک افغانستان
سید مسعود
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان افزود:

"برعلاوه، اوکراین در یک رقابت بسیار قوی در بین روسیه، امریکا و ناتو قرار دارد. من فکر می‌کنم که عمدتاً برای افغانستان ضرور است که بسیار محتاطانه حرکت کند و این حرکات که در اوکراین و افغانستان، غرب و جنوب روسیه انجام می‌شود خالی از یک حرکت سیاسی نیست و اگر حرکت سیاسی باشد ما ناخودآگاه شامل یک مبارزه درونی جنگ سرد دوم شویم که جز تباهی چیزی دیگری را به مردم افغانستان به نمایش نخواهد گذاشت".

سید مسعود از كارشناسان برجسته اقتصادی و استاد پیشین اقتصاد دانشگاه كابل  - اسپوتنیک افغانستان
سید مسعود
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان
همچنان گفته شده است که دو طرف در مورد انتقال اموال تجارتی از بندر حیرتان، آموزش و ارتقای ظرفیت انجنیران و کادر مسلکی ادارۀ‌ خط آهن افغانستان، حفظ و مراقبت مسیر حیرتان-مزار شریف و تقویت همکاری‌های تخنیکی توافق کردند.
محمد اشرف حق‌شناس، معاون سخنگوی وزارت فواید عامه در این باره گفت:
"هیأت اوکراینی با رهبریت این وزارت جلسه داشتند. دو طرف روی انتقال کالاهای تجارتی، بلند بردن ظرفیت انجنیران خط آهن، امنیت مسیر راه مزار و حیرتان و در باره ساخت راه‌های آهن بحث و گفتگو کردند".
محمد اشرف حق‌شناس، معاون سخنگوی وزارت فواید عامه  - اسپوتنیک افغانستان
محمد اشرف حق‌شناس
معاون سخنگوی وزارت فواید عامه
در مورد این که کدام کمپ‌های اوکراینی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت خط آهن در افغانستان هستند، معاون سخنگوی وزارت فواید عامه گفت:
"در کل به توافق نرسیدند، قرار است نمایندگان اوکراینی مطالعات در این خصوص انجام دهند و بعد از آن نظریات اصلاحی و پیشنهادات خودشان را با وزارت فوایدعامه شریک بسازند. هنوز کدام کمپنی از طرف اوکراینی مشخص نشده هر زمانی که توافق صورت گرفت بعداً کمپنی مشخص خواهد شد".
محمد اشرف حق‌شناس، معاون سخنگوی وزارت فواید عامه  - اسپوتنیک افغانستان
محمد اشرف حق‌شناس
معاون سخنگوی وزارت فواید عامه
نخستین خط ‌‌‌آهن افغانستان یک قرن پیش، در سال 1912 ساخته شد. این کشور در دهه 1920 سه عدد لکوموتیو خریداری نمود و آنها را در خط 7 کیلومتری مسیر کابل به قصر دارالامان به کار انداخت.
افغانستان در حال حاضر چند کیلومتر خط آهن دارد، آقای حق‌شناس گفت:
"در مجموع در افغانستان بیش از 240 کیلومتر خط آهن فعلن موجود داریم که 220 کیلومتر آن خطوط اصلی و بیشتر 20 کیلومتر آن خطوط فرعی است".
محمد اشرف حق‌شناس، معاون سخنگوی وزارت فواید عامه  - اسپوتنیک افغانستان
محمد اشرف حق‌شناس
معاون سخنگوی وزارت فواید عامه
در همین حال، برخی آگاهان می‌گویند که وصل شدن افغانستان با دیگر کشورها از طریق راه آهن، زمینه را برای افزایش داد و ستد فراهم می‌کند و هزینه انتقال کالاها کاهش خواهد یافت.
افغانستان در حال حاضر، از طریق راه آهن حیرتان، آقینه و خواف-هرات به کشورهای ازبیکستان، ترکمنستان و ایران وصل است و تلاش‌ها برای وصل افغانستان از طریق راه آهن به جنوب آسیا نیز ادامه دارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала