پایان نشست ژنو؛ طالبان خواهان گفتگوهای رو در رو با جهان

© Photo / genevacallپایان نشست ژنو؛ طالبان خواهان گفتگوهای رو در رو با جهان
پایان نشست ژنو؛ طالبان خواهان گفتگوهای رو در رو با جهان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.02.2022
عضو شوید
در روز پایانی نشست ژنو، هیات طالبان در یک اعلامیه مشترک از جهان می‌خواهد که زمینه گفتگو های رو در رو را برای رسانیدن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فراهم بسازد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، با آن که جزئیات مکمل این نشست تا کنون همه گانی نشده است اما منابعی می‌گویند که قرار است هیات کابل در دو روز دیگر با مقام های حکومتی سوئیس نیز دیدار و گفتگو کند.
حفاظت و ارایه مراقبت‌های صحی، فراهم سازی زمینه آموزش برای تمامی مردم افغانستان به ویژه دختران، حرمت گذاشتن به حقوق بشر، حق کار و آموزش زنان، حفاظت از محیط زیست و میراث‌های فرهنگی از بخش های کلیدی اعلامیه مشترک روز پایانی نشست جینوا کال استند.
هیات طالبان در این اعلامیه‌ خواهان گفتگوی مستقیم با جامعه جهانی به هدف فراهم سازی کمک‌های انسان دوستانه برای افغانستان شده است.
در اعلامیه نشست جینوا کال، آمده است: "از جامعه جهانی می‌خواهیم که تمام نهاد های کمک رسان را هدایت دهد تا در اوضاع کنونی افغانستان کمک‌های انسان دوستانه شان را بی ملاحضات سیاسی و حزبی به مردم نیازمند افزایش دهند و نیز کشورهای جهان باید مرز های شان را بر روی کاروان ‌ها و کارمندان کمک رسانی باز نگهدارند".
هیات ده نفری طالبان در حاشیه نشست جینوا کال با نمایندگان صلیب سرخ بین‌المللی، دیپلوماتان اروپایی به شمول نمایندگان وزارت خارجه سوئیس نیز دیدار کرد.
با آن که تمامی این گفتگو‌ها پشت در‌های بسته انجام شدند اما منابعی از این هیات می‌گویند که قرار است در دو روز آینده هیات طالبان با مقام های حکومتی سوئیس نیز دیدار کند.
بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، گفت:"هیأت امارت اسلامی پلان دارد که با مسوولان بعضی از نهادهای دیگر نیز دیدار کند و برای افغانستان کمک‌ها بیشتر جلب کند".
از سویی هم مدافعان حقوق زنان با انتقاد از نبود نماینده گان زنان در هیات طالبان می‌گویند که اعضای این هیات در این نشست نمی‌توانند از حقوق زنان افغانستان دفاع کنند.
Государственный флаг Швейцарии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2022
هدف سفر هیئت حکومت طالبان به سوئیس چیست؟
شکریه بارکزیی، دیپلومات پیشین افغانستان، گفت: "بدون شک که زنان افغانستان و بانوان قهرمان معترض ما از این حقوق‌شان آگاهی دارند، اما حضور شان در این نشست، ولو که در این نشست‌ها هم به هرگونه تخنیکی می‌بود، لازمی بود".
با سقوط حکومت پیشین افغانستان، جامعه جهانی نیز برخی تحریم ها را بر اقتصاد افغانستان وضع کرد و قطع کمک‌های جهانی به کشور سبب افزایش بیکاری و گرسنگی شده است چنان که سازمان ملل متحد بار ها از رخ دادن یک بحران انسانی در افغانستان هشدار داده است.
با این حال دیده شود که برایند نشست جینوا کال بر وضعیت بشری در افغانستان به چه اندازه سودمند خواهد بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала