یوناما: فعالان زن ربوده شده آزاد شده اند

© @https://twitter.com زنان معترض در کابل.
زنان معترض در کابل. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.02.2022
عضو شوید
هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) آزادی فعالان زن افغانستانی را که پس از شرکت در تظاهرات علیه محدودیت‌های اعمال شده بر زنان توسط طالبان ناپدید شده‌ بودند را تایید کرد.
به گزارش اسپوتنیک، یوناما پیشتر گزارش داده بود، که دو فعال زن افغانستانی در 19 جنوری از خانه های شان ربوده شده بودند. این سازمان از طالبان خواست تا در مورد محل نگهداری این زنان اطلاعاتی ارائه کنند.

یوناما در بیانیه‌ای درباره آزادی این زنان در توییترش نوشت: "پس از مدت‌ها بلاتکلیفی در مورد محل نگهداری و امنیت آنها، چهار فعال افغانستانی "ناپدید شده" و همچنین بستگان آنها که ناپدید شده بودند، توسط مقامات طالبان آزاد شدند".
پروانه ابراهیم‌خیل از زنان معترض کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2022
پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترض کابل آزاد شد
این هیئت بار دیگر از طالبان خواست تا به حقوق همه اعضای جامعه افغانستان احترام بگذارند.

پیش از این، گروه طالبان اعلام کرده بود، که حقوق زنان حفظ خواهد شد، اما در چارچوب اسلام، و وعده داد که قوانینی برای کار زنان ایجاد کند. بسیاری از زنان در شهرهای افغانستان تظاهرات کردند و از مقامات جدید خواستند تا به حقوق آنها احترام بگذارند و از نمایندگی در دولت و مقامات محلی اطمینان حاصل کنند. در یکی از آخرین اقدامات، زنان تهدید کردند که در صورت حفظ محدودیت ها با لباس مردانه در جامعه ظاهر می شوند.

یادآوری می کنیم، که در اوایل ماه اگوست 2021، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 اگوست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه ااگوست، از فرودگاه کابل که تحت حفاظت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغانستانی هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 اگوست، ارتش آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و به حدود 20 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان مسئول سیاست خارجی بود و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала