تلاش هند برای نزدیک شدن به حکومت طالبان

© REUTERS / Yuya Shinoمودی هند را بعد از ضربه بر ماهواره «ابرقدرت فضایی» اعلام داشت
مودی هند را بعد از ضربه بر ماهواره «ابرقدرت فضایی» اعلام داشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2022
عضو شوید
دولت هند تمایل خود را برای ایجاد رابطه نزدیک‌تر با گروه طالبان نشان داده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "آسیا تایمز" دولت هند در یک اقدام ‌پیش‌بینی نشدنی در سال مالی 2022-2023 خود، یک بودجه 27 میلیون دالری برای کمک به مردم افغانستان تصویب کرده است.
این بودجه برای استفاده در پروژه‌های توسعه‌ای هند در افغانستان، کمک‌هزینه دانشجویان افغان در هند و همچنین کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، دولت هند بیش از 13میلیون دالری نیز به توسعه بندرهای تجاری چابهار در ایران اختصاص داده است. توسعه این بندر برای افغانستان نیز مهم و حیاتی است، زیرا بخش مهمی از واردات افغانستان از بندر چابهار صورت می‌گیرد.
هرچند این مبلغ از 47 میلیون دالری که هند در سال 2021 به دولت اشرف غنی کمک کرد، کمتر است، اما به‌وضوح نشان‌دهنده تغییر رویکرد دولت هند در قبال رژیم طالبان است که تاکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است.
آسیا نیوز گزارش داد که دولت هند از رابطه بسیار نزدیک دولت پاکستان -دشمن دیرینه هند- با طالبان آگاه است و این را نیز می‌داند که سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) در پیروزی طالبان نقش مهمی داشته است. بااین‌حال دولت‌مداران هند باور دارند که طالبان تلاش می‌کند خود را کاملا وابسته به سیاست‌های منطقه‌ای پاکستان نشان ندهد و هند می‌خواهد از همین ظرافت سیاسی موجود استفاده و خود را به طالبان نزدیک کند.
دولت هند، پیش‌ازاین نیز در حدود 50 هزار تن گندم به مردم افغانستان کمک کرد. این محموله گندم قرار بود از طریق پاکستان وارد افغانستان شود، اما سنگ‌اندازی‌های دولت پاکستان باعث شد تا هند به دنبال مسیر دیگری باشد و قرار شد که این محموله از طریق بندرهای آبی ایران وارد افغانستان شوند. اما پاکستان پس از کش‌وقوس‌های زیاد متعهد شد که این محموله گندم از طریق بندر واگه این کشور به افغانستان منتقل شود. نخستین بخش از محموله کمکی می‌بایست اوایل فوریه وارد افغانستان شود، اما دولت افغانستان تاکنون درباره ورود این محموله خبری منتشر نکرده است.
بااینکه دولت هند تمایل خود را برای ایجاد رابطه نزدیک‌تر با گروه طالبان نشان داده است، اما طالبان تاکنون عکس‌العملی برای محکم شدن این رابطه انجام نداده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала