امریکا به بهانه می خواهد میلیاردها دالر افغانستان را حیف و میل کند

© Fotolia / ElenaRپولدارترین‌ و پول خرج کن ترین کشور های دنیا
پولدارترین‌ و پول خرج کن ترین کشور های دنیا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2022
عضو شوید
ایالات متحده قصد دارد 3.5 میلیارد دالر دارایی افغانستان را به بهانه غرامت به خانواده های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 استفاده کند.
کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با امضای یک فرمان اجرایی، 7 میلیارد دالر از دارایی های بانک مرکزی افغانستان در بانک های ایالات متحده را مسدود کرد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، دارایی های افغانستان که در حساب های بانک های امریکایی نگهداری می شود که با یک صندوق خاص در بانک فدرال رزرو نیویارک منتقل شده و گمان میرود که نصف این بودجه در آینده نزدیک برای رفع نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان پس از تصمیم محکمه مربوطه مصرف شود.
قابل ذکر است که عده زیاد از قربانیان تروریزم ایالات متحده، از جمله نزدیکان قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001، از طالبان شکایت کرده به دنبال پرداخت جبران خسارات از دارایی های بانک مرکزی افغانستان در محکمه فدرال شده اند.
Президент США Джо Байден выступает на сессии Генеральной Ассамблеи ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.02.2022
بایدن به گونه رسمی با امضای فرمانی 7 میلیارد دالر سرمایه افغانستان را مسدود کرد
بیش از 3.5 میلیارد دالر از این دارایی ها در ایالات متحده باقی خواهد ماند و موضوع دعوی جاری در مورد قربانیان امریکایی ناشی از تروریزم خواهد بود. در این سند آمده است که شاکیان فرصت کاملی برای ارائه ادعاهای خود در محکمه خواهند داشت.
غوث جانبار تحلیگر مسایل سیاسی و روابط بین المللی در این ارتباط به اسپوتنیک گفت: "جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده قصد دارد تا بخشی از دارایی ها، یعنی 3.5 میلیارد دالر (از مجموع 9.5 میلیارد دالر) که در بانک فدرال کانگرس امریکا قرار دارد و متعلق به مردم افغانستان است ضبط کند و به نزدیکان قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 در نیویارک به عنوان معالجه بپردازد.
حالا چنین به نظر میرسد که امریکا می خواهند به بهانه توزیع غرامت برای نزدیکان قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001، چیزی از افغان های مضطرب بربایند".
وی افزوده گفت که از جمله 9.5 میلیارد دالر، کمی بیش از 2 میلیارد دالر کمک های خیریه به مردم افغانستان است و معلوم شد که در سال های مختلف بوده است. قسمت باقیمانده یعنی 7.5 میلیارد دالر، دارایی ها منحصراً متعلق به افغانستان است که برای امانت به امریکایی ها از جمله برای استفاده از پول ملی این کشور - "افغانی" منتقل شده است.
امریکایی ها موضوع انتقال دارایی های افغانستان به بستگان قربانیان حملات 11 سپتامبر را پیشنهاد می کنند که در نهایت حقوق یک ملت را نقض می کند. چون تا کنون دولت طالبان هویت رسمی ندارد و به رسمیت شناخته نشده، بناً طالبان نمیتواند به محکمه بین المللی عارض شود. اما نهاد های اجتماعی و سیاسی داخل و خارج افغانستان می توانند از جامعه بین المللی تقاضا نمایند که پول فوق الذکر- دارایی مردم افغانستان است.
فروشنده ترکی: افغان ها حق خرید از این مغازه را ندارند + عکس  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.12.2021
امریکا به پناهجویان افغانستان 7 میلیارد دالر کمک کرد
درست است که دارایی های افغانستان نباید به دست کسانی بیفتد که هویت بین المللی ندارند، از جمله طالبان. اگر پول به دست طالبان بیفتد که واقعاً در تقویت قدرت آنها تأثیر می گذارد.
جانباز افزود: "ضبط کردن پول های بانک افغانستان در امریکا جنبه قانونی ندارد. این اقدام توصل به زور است. این پول افغانستان است و هیچ ربطی با طالبان ندارد. چون حکومت مشروع در افغانستان وجود ندارد".
وی افزوده گفت، در حالی که قدرت مشروع در کشور حکمفرما نیست، دارایی ها هنوز هم می توانند در جایی باشند که اکنون آنجا قرار دارد تا برای بازسازی افغانستان استفاده شوند.
خانم افغان به نام استعاری رحیمه پوپل که فعلاً در هالند بود و باش دارد در این ارتباط ابراز نظر نموده گفت که امریکایی ها حق ندارند پول مردم ما را ضبط نموده از آن خود کنند. مردم افغانستان جبران خسارات حملات تروریستی بر امریکا را داده‌اند که افغانها اصلاً در آن هیچ نوع سهم نداشتند، اما خاص بخاطر این که گویا بن لادن را می خواهند از بین ببرند، وطن ما را بمب بارد کردند که جنگ های خونین را با خود داشت و تا حال جریان دارد.
میتوان گفت که این اقدام امریکا علیه دارایی های مردم افغانستان، بسیار بیرحمانه و خارج از اخلاق سیاسی و بشری است. کشور که در حالت فقر و گرسنگی قرار دارد، بجای ترحم، لقمه نان کودکان گرسنه را از حلق شان می گیرند. 7 میلیارد دالر میتواند اندکی زخم وطن را درمان کند، اما علاج نمیکند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала