کشف یک سیاره جالب در نزدیکترین ستاره به خورشید

© Depositphotos.com / SdecoretМарс во время восхода солнца
Марс во время восхода солнца - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2022
عضو شوید
ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ، سیاره سومی را در اطراف نزدیک ترین ستاره به خورشید، پروکسیما قنطورس، کشف کردند. این سیاره فراخورشیدی 4 برابر کوچکتر از زمین است و نزدیک به منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار دارد.
به گزارش اسپوتنیک، ستاره‌شناسان سیاره جدیدی را در اطراف پروکسیما قنطورس، نزدیکترین ستاره به خورشید با فاصله 4.2 سال نوری کشف کردند. این یافته تعداد کل سیاره‌های نامزد در این منظومه را به سه می‌رساند.
سیاره‌ی تازه کشف شده به نام "پروکسیما دی" (Proxima d) بسیار نزدیک به ستاره‌ی خود در فاصله‌ی 4 میلیون کیلومتری به دور آن می‌چرخد. این فاصله کمتر از یک‌دهم فاصله‌ی میان عطارد و خورشید است. به اندازه‌ای نزدیک که یک گردش آن به دور ستاره، تنها پنج روز طول می‌کشد و این نشان می‌دهد که این سیاره در محدوده‌ی قابل سکونت، که آب مایع می‌تواند روی سطح وجود داشته باشد، قرار ندارد.
کشف خوشبینانه: تشعشعات مانع بوجودآمدن زندگی نمی شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2022
کشف یک سیاره فراخورشیدی به شکل توپ راگبی
محققان می‌گویند: "این کشف نشان می‌دهد که احتمالا نزدیک‌ترین همسایه‌ی ستاره‌ای ما مملو از جهان‌های جدید جالبی است که آماده‌ی مطالعه‌ی بیشتر و کشف در آینده هستند."
می‌دانیم که ستاره پروکسیما قنطورس میزبان یک سیاره به نام "پروکسیما b" است که اندازه‌ای تقریبا مشابه زمین دارد و هر 11 روز یکبار ستاره خود را دور می‌زند. این موضوع آن را در منطقه قابل سکونت ستاره قرار می‌دهد. محدوده‌ای که در آن امکان وجود آب مایع روی سطح سیاره وجود دارد.
"پروکسیما b" در سال 2016 کشف شد. سه سال بعد از آن محققان گزارش از وجود احتمالی یک سیاره دوم در این منظومه دادند. این سیاره احتمالی "پروکسیما c" نام گرفت که دست‌کم 6 برابر بزرگ‌تر از زمین است. اگر "پروکسیما c" وجود داشته باشد، برای میزبان حیات بودن بسیار سرد است. این سیاره فرضی هر 5.5 سال یکبار به دور ستاره خود می‌چرخد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала