سپنتا از افغان‌ها عذرخواهی کرد

© Sputnik . Zuhal Sarhadرنگین دادفر سپنتا
رنگین دادفر سپنتا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2022
عضو شوید
وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق افغانستان بابت توصیف آمریکا به عنوان یک متحد افغانستان در زمان ماموریت در پست‌های مختلف، اکنون از مردم این کشور عذرخواهی و طلب بخشش کرد.
رنگین دادفر سپنتا مشاور سابق شورای امنیت افغانستان در واکنش به مصادره پول افغانستان توسط رئیس جمهوری آمریکا می ‌گوید: از اینکه گاهی دولت آمریکا را دوست و متحد افغانستان تلقی کرده بود، در برابر مردم و تاریخ کشورش احساس گناه می‌ کند.
اسپنتا در توئیتی نوشته است که آمریکا با تصرف این ذخایر، بار دیگر مردم افغانستان را مجازات می ‌کند.
وی تصریح کرده است که بایدن هرگز با افغانستان دوست نبود و اکنون افغان‌ها مجبور هستند تاوان سیاست‌های نادرست آمریکا را بپردازند.
سپنتا با اشاره به تاریخ افغانستان گفته است: دولت آمریکا در گذشته به نفع رادیکال‌ترین رادیکال‌ها در افغانستان تبلیغ کرد و آنها را در جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی تقویت کرد و پس از آن دست پاکستان را در این کشور باز کرد و با پول‌های غرب بر مقاومت این کشور تسلط یافت و طالبان را ابزار هژمونی خود در افغانستان ساخت.
وی اضافه کرده است که اسامه بن لادن، رهبر القاعده نیز حمایت گسترده آمریکا را با خود داشت.
به باور وی آمریکا طی 20 سال گذشته به نام مبارزه با تروریسم جنگی را در این کشور بر افروخت که هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را در آن از دست دادند.
اسپنتا با بیان اینکه، ما در گذشته فکر می‌کردیم جنگ آمریکا در افغانستان، مبارزه با تروریسم است افزود: آمریکا ۳۶میلیارد دلار به پاکستان حمایت کرد در حالی که بن لادن در پاکستان زندگی می ‌کرد.
تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مصادره ۷میلیارد دلار از پول‌های این کشور خشم همه افغان ها را برانگیخته و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز امروز در کنفرانس مطبوعاتی خواستار بازگرداندن این پول ها به مردم افغانستان شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала