کشف سویه جدید اومیکرون

© Depositphotos.com / Ralwelپزشکان هندی برای اولین بار جهش مضاعف ویروس کرونا را شناسایی کردند
پزشکان هندی برای اولین بار جهش مضاعف ویروس کرونا را شناسایی کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2022
عضو شوید
دانشمندان دانمارکی جهش جدیدی را در ویروس اومیکرون مخفی شناسایی کردند.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان دانمارکی جهش جدیدی را در پروتئین ORF3a ویروس اومیکرون مخفی کشف کرده اند.
به گفته محققان، نوع جدیدی از سویه BA.2، که به نام "Stealth - اومیکرون" نیز شناخته می شود، حدود 24 درصد کل مبتلایان در دانمارک را تشکیل می دهد.
این بار تغییرات در پروتئین ORF3a اومیکرون رخ داده است که باعث واکنش های التهابی در ریه ها می شود و همچنین مسئول انتقال ویروس به داخل سلول های انسانی است.
به گفته الکساندر کودریاوتسف، محقق انستیتوت فیزیک بیوشیمیایی آکادمی علوم روسیه، جهش هایی که کارایی این پروتئین را افزایش می دهند می توانند شیوع ویروس کرونا را نیزافزایش دهند.
او در عین حال، خاطرنشان کرد که جهش‌های اومیکرون به ویروس اجازه می‌دهد تا آنتی‌بادی‌های سویه‌های قبلی، از جمله آنتی‌بادی‌های واکسن‌هایی را که از آنتی‌ژن‌های دیگر انواع کووید-19استفاده می‌کنند، دور بزند، اما این امر بر روی بیمار تثیر چندانی ندارد.
Мальчик в защитной маске у посольства Канады в Лиме, Перу - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2022
نتایج یک تحقیق: کودکان بیشتر در معرض ابتلا به اومیکرون قرار دارند
گفتنی است کرونا به ویروسی پرچالش در سراسر جهان تبدیل شده و در مدتی دو ساله با جهش‌های سهمگینی چون آلفا، بتا، گاما، لامبدا و دلتا قربانی‌های بسیاری گرفت.
ویروس "اومیکرون" نوع جدید و جهش‌یافته کرونا یا 2 SARS-CoV-است که نخستین‌بار در اواسط نوامبر سال 2021 در آفریقای‌جنوبی کشف و گزارش شد.
اومیکرون همانند نام‌های قبلی آخرین سویه نگران‌کننده کرونا است که ابتدا (B.1.1.529)نامیده می‌شد و و امروز به مهم‌ترین و شایع‌ترین سویه در بسیاری از کشورها تبدیل شده است.
بر اساس این جهش‌ها، همراه با افزایش نگران‌کننده موارد ابتلاء به اومیکرون در آفریقای‌جنوبی، سازمان بهداشت جهانی در تاریخ 26 نوامبر از امیکرون به عنوان گونه نگران‌کننده یاد کرد و هشدار داد خطرات جهانی ناشی از این سویه بسیار زیاد است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تخمین زده است که بیش از 73 درصد کل موارد ابتلاء به عفونت‌های جدید در ایالات متحده را عفونت با امیکرون تشکیل می‌دهد. این سویه جدید به سرعت در حال گسترش است و در بسیاری از نقاط جهان، گونه غالب شناخته می‌شود؛ این ویژگی همان پتانسیلی است که دانشمندان در زمان کشف این گونه به آن اشاره کرده بودند.
به گفته مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) شواهد در حال افزایش نشان می‌دهد که امیکرون بیشتر بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد؛ در نتیجه علائم خفیف‌تری را نسبت به انواع قبلی ویروس کرونا ایجاد می‌کند و در برخی نقاط جهان منجربه فاصله میان افزایش تعداد مبتلایان و تعداد مرگ‌ومیرها شده است.
یکی از تفاوت‌های امیکرون با سویه‌های قبلی کووید 19، شدت بیماری است. منظور از شدت بیماری میزان اثرگذاری ویروس در بدن فرد مبتلا و درگیری اندام‌هایی چون ریه و دستگاه گوارش فرد است. داده‌ها نشان می‌دهد شدت بیماری در مبتلایان امیکرون خفیف‌تر از مبتلایان به دلتا است و طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت، مدت قرنطینه امیکرون پنج روز اعلام شده است و پس از این مدت، شخص می‌تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала