خروج از تفاهم‌نامه بوداپست؛ کارشناس: کی‌یف در تلاش ایجاد یک "بمب کثیف" است

© Photo / Efrem LukatskyМонумент Родина-мать в Киеве
Монумент Родина-мать в Киеве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2022
عضو شوید
"ولادیمیر ژاریخین" معاون موسسه کشورهای مشترک المنافع گفت که اگر اوکراین تفاهم‌نامه بوداپست بی‌اعتبار تشخیص دهد، ممکن تلاش برای ساخت یک "بمب کثیف" می‌نماید.
به گزارش اسپوتنیک، آقای ژاریخین می‌گوید: البته آنها (اوکراینی‌ها) اورانیوم دارند. آنها میله‌های سوخت مصرف‌شده از نیروگا‌ه‌ های هسته‌ای را در اختیار دارند. آنها می‌توانند از این به اصطلاح "بمب کثیف" بسازند، یعنی کلاهک برای انفجار هسته‌ای نیست، بلکه کلاهک برای آلودگی هسته‌ای است. آنها می‌توانند این کار را انجام دهند.
این کارشناس با بیان این که چنین اقداماتی منجر به واقعیت می‌شود که "روسیه و امریکا با قدرت وحشتناکی جلو این کار را بگیریند".
پیش از این، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که شرکت کنندگان در تفاهم‌نامه بوداپست (سندی که بر اساس آن اوکراین زرادخانه هسته‌ای خود را از بین برد) را برای رایزنی فرا می‌خواند و در صورتی که این دیدار برگزار نشود، تفاهم‌نامه بوداپست بی اعتبار خواهد بود.
Президент Украины Владимир Зеленский в Киеве, Украина - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2022
ارزیابی امکان بازگرداندن سلاح ‌های هسته‌ای به اوکراین
تفاهم‌نامه بوداپست در سال 1994 امضا شد و مطابق آن اوکراین که یکی از چهار جمهوری شوروی سابق دارای سلاح اتمی بود، از زرادخانه اتمی خود صرف‌نظر کرد.
روسیه، امریکا و بریتانیا این تفاهم‌نامه را امضا کرده‌اند و کشورهای ضامن اجرای آن محسوب می‌شوند. از جمله مفاد این سند دفاع از تمامیت ارضی اوکراین در صورت لزوم است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала