ثبت قوی ترین فوران های خورشیدی در چند هفته گذشته

© NASAتشعشعات در افتاب
تشعشعات در افتاب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2022
عضو شوید
در چند هفته گذشته خورشید بسیار فعال بود و فوران های بزرگی را تجربه کرد، اما دانشمندان می‌گویند رویدادهای قدرتمندتری دیگر نیر در انتظار ما هستند.
به گزارش اسپوتنیک، درچند هفته گذشته خورشید بسیار متشنج بوده و مجموعه ای از فوران های پلاسمایی غول پیکر را تجربه کرده است، اما ممکن است شراره های قدرتمندتری در پیش باشد.
بر اساس این گزارش، قوی ترین مجموعه ای ازاین رویدادها - فوران تاج و شعله خورشیدی بود که در 15 فبروری کمی قبل از نیمه شب در سمت مخالف خورشید از زمین رخ داد.
آژانس فضایی اروپا پ اعلام کرد که فضاپیمای "مدارگرد خورشیدی بزرگ‌ترین "برجستگی خورشیدی" را که تا کنون در یک تصویر مشاهده شده است، همراه با قرص کامل خورشیدی ثبت کرده است.
برجستگی‌های خورشیدی ساختارهای بزرگی از خطوط مغناطیسی درهم تنیده هستند که غلظت‌های متراکم پلاسمای خورشیدی را در بالای سطح خورشید معلق نگه می‌دارند و گاهی به شکل حلقه‌های کمانی شکل می‌گیرند. آن‌ها اغلب با پرتاب‌های جرم تاجی هم مرتبط هستند.
فضاپیمای آژانس فضایی اروپا که در نزدیکی خط زمین-خورشید قرار دارد، هیچ نشانه‌ای از این فوران در خود قرص خورشید مشاهده نکرد. بنابراین می‌توان دریافت که این برجستگی باید در سمتی از خورشید که رو به زمین نیست، شکل گرفته باشد.
به‌طور قطعی مشخص نیست اما ممکن است که این رویداد توسط یک شراره‌ی خورشیدی رده‌ی ایکس (X-flare) به‌عنوان قدرتمندترین دسته از شراره‌های خورشیدی ایجاد شده باشد. اگرچه شراره‌ای که باعث ایجاد این برجستگی خورشیدی شد، رصد نشده است اما مدارگرد خورشیدی، به‌خوبی برجستگی در حالی که از خورشید امتداد می‌یابد، مشاهده کرد.
در همین حال یک رویداد پرتاب جرم تاجی مشابه ناشی از فعالیت شدید خورشید در اواخر جنوری 2022 رخ داد که 40 ماهواره استارلینک راکه اخیرا به فضا پرتاب شده بود از مدار خارج کرد.
همانطور که آژانس فضایی اروپا اعلام کرد، این فوران خورشیدی هیچ آسیبی به زمین وارد نکرد. با این حال، این آژانس توضیح می‌دهد که این رویداد، یک یادآوری مهم از ماهیت غیرقابل پیش‌بینی خورشید و اهمیت درک و نظارت بر رفتار آن است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала