ترس در چهره و لرزه در صدا؛ نشر ویدیوی اعترافات "اجباری" زنان معترض واکنش برانگیخت

© @https://twitter.com زنان معترض در کاپیسا: حق زنان، حق بشر است
 زنان معترض در کاپیسا: حق زنان، حق بشر است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2022
عضو شوید
طالبان که پیش‌تر دست داشتن در بازداشت فعالان زن در افغانستان را رد می‌کرد اکنون ویدئویی از اعترافات گروهی از این فعالان را منتشر کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، این ویدیو که بیشتر از سیزده دقیقه از سوی وزارت امور داخله طالبان به ثبت رسیده، شام‌گاه روز(یکشنبه، اول حوت) از سوی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
در ویدیویی که از سوی وزارت امور داخله حکومت طالبان منتشر شده، شماری از زنان معترض می‌گویند فعالان زن که در بیرون از کشور حضور دارند از آن‌ها خواسته‌اند که علیه حکومت دست به اعتراض بزنند.
زنان معترش، از افراد و فعالانی نام می‌برند که به آن‌ها وعده خروج از افغانستان را در بدل اعتراض‌شان داده‌اند.
در این ویدیو همچنین از زنان بازداشت‌شده درباره برخورد طالبان پرسیده شده و آنان می‌گویند که برخورد افراد طالبان برخلاف انتظار با زنان بازداشت‌شده، ملایم و محترمانه بوده‌است.
وزارت امور داخله در حالی ویدیوی "اعترافات" زنان معترض را در حالی نشر کرده که پیش از این سخنگویان طالبان بازداشت زنان معترض را رد کرده‌ و گفته‌بودند که از سرنوشت آنان اطلاعی ندارند و در تلاش اند تا درباره ربوده یا ناپدیدشدن معترضان زن، معلومات به دست آورند.
بربنیاد گزارش‌ها اغلب معترضان زن شب‌هنگام در خانه‌های‌شان از سوی نیروهای مسلح ربوده شده‌بودند. گفته می‌شود شماری از بازداشت‌شدگان پس از چند روز آزاد شده‌‌اند؛ اما به نظر می‌رسد هنوز تعدادی قابل توجه از آنان در بازداشت باشند.
نشر این ویدیو واکنش های زیادی را در پی داشت.
رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه اسبق افغانستان در واکنش به انتشار ویدیوی اعتراف اجباری زنان معترض توسط طالبان می‌گوید این بار نخست در تاریخ جهان نیست که حاکمان از شهروندان معترض به زور شکنجه و ارعاب، اعتراف می‌گیرند و آن‌ها را وادار به ابراز پشیمانی می‌کنند.
فوزیه کوفی عضو پیشین مجلس نمایندگان و از فعلان دفاع از حقوق زنان گفاته است: اخذ اعتراف اجباری، نشر تصویر زن به نحویکه به شخصیت و حرمت زنان صدمه وارد کند جرم است. شما حق زندگی انسانی را از زنان کشورم گرفته‌اید و توقع دارید کسی اعتراض نکند؟ شما که از زنان معترض ترسیده‌اید و به هر وسیله ممکن در قصد بی‌اعتبار ساختن آنها هستید، به معنی قوت زنان است.
سمیرا حمیدی، مسئول عفو بین‌الملل در جنوب آسیا در واکنش به نشر ویدیوی زنان معترض زندانی که از سوی طالبان به نشر رسیده است می‌گوید ترس در چهره و لرزه در صدای این زنان به دیده می‌شود و برخی از زنان حتی نمی‌توانند به دوربین نگاه کنند.
هنوز مشخص نیست که این ویدئو تحت چه شزایطی گرفته شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала