آمریکا برای خطرناک‌ترین بیماری ها واکسن می‌سازد

© Fotolia / BillionPhotos.comکشف واکسن ضد مواد مخدر
کشف واکسن ضد مواد مخدر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2022
عضو شوید
شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی که متخصص در تولید داروهای مبتنی بر پیام‌رسان(mRNA) است، از ساخت سه واکسن جدید علیه آبله، سرطان و تبخال خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "نیو اطلس" شرکت داروسازی "مُدرنا" 3 هدف جدید را برای واکسن پیام‌رسان(mRNA) خود از جمله تبخال ، آبله مرغان و سرطان اعلام کرده است.
این شرکت اکنون واکسن خود را بر روی ویروس "هرپس سیمپلکس"، ویروس "واریسلا زوستر" و یک واکسن جدید سرطان متمرکز کرده است.
شرکت "مُدرنا" یکی از شرکت‌های بیوتکنولوژیکی است که در فناوری mRNA پیشگام است و به تازگی سه هدف توسعه جدید را اعلام کرده است. این سه هدف جدید برای ساخت واکسن mRNA در کنار تمرکزهای قبلی این شرکت بر روی ویروس‌های HIV، آنفلوانزا، سیتومگالوویروس(CMV) و ویروس "اپشتین بار"(EBV) قرار دارند.
به گفته این شرکت بزرگترین هدف جدید اعلام شده برای واکسن mRNA، علیه ویروس "هرپس سیمپلکس"(HSV) است که دو نوع دارد: ویروس HSV-1 ویروسی که دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث تبخال لب می‌شود و ویروس HSV-2 که بیشتر منبع تبخال تناسلی است.
واکسن mRNA شرکت مدرنا ویروسHSV-2 را هدف قرار خواهد داد و این شرکت می‌گوید که انتظار دارد ایمنی ایجاد شده توسط آن در برابر تبخال تناسلی، باید تا حدودی در برابر ویروس HSV-1 ونیز محافظت ایجاد کند. هر دو ویروس تبخال به عنوان ویروس‌های نهفته شناخته می‌شوند، به این معنی که عفونت آنها اغلب مزمن است و ویروس برای تمام عمر در افراد خفته می‌ماند.
تصور می‌شود ویروس HSV-1 تاکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان را آلوده کرده باشد، در حالی که ویروسHSV-2 شایع‌ترین بیماری مقاربتی در جهان است که تصور می‌شود حدود ۱۰ درصد از مردم دنیا به این بیماری مبتلا هستند. برخی از محققان همچنین فرض کرده‌اند که این ویروس ممکن است در بروز بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر نیز نقش داشته باشد.
ساخت واکسن ارزان قیمت  برای از بین بردن کامل سرطان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2018
ساخت واکسن ارزان قیمت برای از بین بردن کامل سرطان
دومین هدف اعلام شده توسط "مُدرنا"، ویروس "واریسلا زوستر"(VSV) است. این ویروسی است که باعث آبله مرغان می‌شود و همچنین یک ویروس نهفته است که می‌تواند سال‌ها پس از عفونت اولیه خفته بماند. هنگامی که VSV دوباره فعال می‌شود، باعث ایجاد یک بیماری به نام "زونا" می‌شود.
هدف نهایی تازه اعلام شده شرکت "مُدرنا"، واکسنی است که هدف آن دو آنتی‌ژن بیان شده توسط برخی از سلول‌های سرطانی است. این واکسن بر دو آنتی‌ژن متمرکز است: "ایندول آمین 2،3-دیاکسیژناز"(IDO) و "لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی شده"(PD-L1).
هر دو مولکول نقش مهمی در رشد سلول‌های تومور دارند. هدف واکسن mRNA برای سرطان، آموزش سلول‌های ایمنی بدن برای تشخیص سلول‌های توموری است که این آنتی‌ژن‌های خاص را بیان می‌کنند.
هدف از ساخت واکسن سرطان این است که به سلول‌های بدن یاد داده شود چگونه توده‌ای از سلول‌های دارای این آنتی‌ژن‌ها را شناسایی کنند. این واکسن قرار است در ابتدا روی نمونه‌های پیشرفته سرطان پوست و نوعی از سرطان ریه استفاده شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала