سوئیس: رییس آی‌اس‌آی پول‌ مجاهدین افغان را به حساب پسران خود ریخته بود

© https://twitter.com اختر عبدالرحمان رییس استخبارات پاکستان
اختر عبدالرحمان رییس استخبارات پاکستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2022
عضو شوید
اختر عبدالرحمان رییس سابق استخبارات پاکستان و از افراد نزدیک ضیاءالحق در دهه 80 پول حمایت از مجاهدین افغان را به حساب پسران خود منتقل کرده بود.
به گزارش اسپوتنیک، اسناد افشا شده بانک کردیت سوئیس نشان می‌دهد که رییس آی‌اس‌آی پاکستان در دهه 1980، میلیون‌ها دالر پول دریافت شده برای حمایت از مجاهدین افغانستان در جنگ با شوروی را به حساب‌های مخفی پسران خود در سوئیس ریخته بود.
در آن زمان، اختر عبدالرحمان رییس استخبارات پاکستان و از افراد نزدیک ضیاءالحق بود.

جنرال عبدالرحمن که در آگیست 1988در سقوط هواپیما به همراه جنرال ضیاءالحق، حاکم نظامی وقت پاکستان کشته شد، یکی از هزاران فردی است که نام شان در اسناد بانک کردیت سوئیس افشا شده است.

این اطلاعات از سوی یک افشاگر در اختیار روزنامه زوددویچه تسایتونگ آلمان قرار گرفته است.

این افشاگر می‌گوید این پول‌های مخفی که بالغ بر هشت میلیارد دالر می‌شود، بیشتر از افرادی بوده است که در قاچاق مواد مخدر، پولشویی و فساد دست داشته‌اند.

جنرال اختر عبدالرحمن از افرادی است که در تشکیل و تمویل گروه‌های جهادی افغانستان با پول‌های دریافت شده از سوی کشورهایی مانند امریکا و عربستان سعودی نقش عمده‌ای داشت.

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نوشته است که جنرال عبدالرحمن، رییس وقت استخبارات نظامی پاکستان، یکی از افراد مسئول انتقال میلیاردها دالر پول نقد از امریکا و کشورهای دیگر به گروه‌های مجاهدین بود.

به نوشته این روزنامه، در سال 1985 میلادی، یک حساب بانکی به نام سه پسر جنرال عبدالرحمن در سوئیس باز شده بود. هرچند رییس اسبق آی‌‌اس‌ای هیچ‌وقت به سرقت پول کمکی به مجاهدین متهم نشده بود، اما نیویورک تایمز می‌گوید موجودی این حساب چند سال بعد به سه میلیون و هفتصد هزار دالر افزایش یافته بود.

اسناد محرمانه نشان می‌دهد که یک حساب بانکی دیگر در بانک کردیت سوئیس که در سال 1986 به نام پسر دیگر جنرال اختر عبدالرحمن باز شده بود، تا سال 2010 بیش از 9 میلیون و دوصد هزار دالر موجودی داشت.

با این حال، پسران جنرال اختر این اتهام را رد کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала