سیگار: ممنوعیت کار زنان میلیون‌ها دالر اقتصاد افغانستان را خساره مند می‌کند

© Photo / کسراآزار و اذیت جنسی مانع اصلی کار زنان در ادارات
آزار و اذیت جنسی مانع اصلی کار زنان در ادارات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.02.2022
عضو شوید
اداره بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که محدودیت‌ بر اشتغال زنان، یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان خسارت وارد خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، سیگار سه‌شنبه‌شب (۳ حوت) در رشته‌تویتی نوشته است که زنان قبل از تسلط طالبان، بیش از ۲۰ درصد از نیروی کار افغانستان را تشکیل می‌دادند که به‌عنوان آموزگار، متخصصان صحی، روزنامه‌نگار، مجری رسانه‌ها، قاضی، دادستان، وکلای مدافع کار می‌کردند.
این اداره گفته است که با ممنوعیت کار زنان، پنج درصد تولید ناخالص افغانستان کاهش خواهد یافت.
سیگار پیشتر هم با استناد به یک گزارش برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل (UNDP) گفته بود که اقتصاد افغانستان در سال گذشته‌ میلادی (۲۰۲۱) دچار انقباض شدید شده است.
به گفته‌ی سیگار، برنامه‌ی توسعه سازمان ملل و صندوق بین‌المللی پول، افت تولید ناخالص اقتصاد افغانستان در سال گذشته میلادی را ۲۰ تا ۳۰ درصد تخمین زده‌اند.
 زنان معترض در کاپیسا: حق زنان، حق بشر است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2022
ترس در چهره و لرزه در صدا؛ نشر ویدیوی اعترافات "اجباری" زنان معترض واکنش برانگیخت
روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی شد، اقتصاد افغانستان را که به حمایت‌های خارجی وابسته بود، با فروپاشی کامل مواجه کرده است.
گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و همچنین بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند.
در همین حال، با تسلط طالبان محدودیت بر کار زنان وضع شده و زنانی که نان‌آور خانه‌ بودند، در تامین مایحتاج‌شان با مشکل مواجه شده‌اند. طالبان به زنان کارمند در ادارات دولتی گفته‌اند که منتظر لایحه‌ای برای چگونگی حضور آنان در کار باشند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала