کشف تغییرات عجیب در مغز فضانوردان پس از بازگشت به زمین

© Flickr / Gaetan Lee تحقیقات نو: وقتیکه میمیریم، ما راجع به این میدانیم
 تحقیقات نو: وقتیکه میمیریم، ما راجع به این میدانیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.02.2022
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه با انجام یک مطالعه جدید سعی کرده‌‌اند که به این سوال پاسخ دهند. برای انجام این مطالعه، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی، 12 فضانورد مرد را مدت کوتاهی پیش و پس از پرواز آنها به ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد مطالعه قرار دادند.
آنها همچنین مغز همین فضانوردان را هفت ماه پس از بازگشت به زمین بررسی کردند. تمامی فضانوردان حاضر در این مطالعه در پروازهای طولانی‌مدت شرکت کرده بودند، به طوری که به طور متوسط 172 روز یا کمی بیش از پنج ماه و نیم را در فضا سپری کرده بودند.
تیم تحقیقاتی بین‌المللی همچنین برای بررسی مغز این فضانوردان از روش تراکتوگرافیِ(Tractography) متکی به ردیابی فیبر استفاده کردند که یک تکنیک بازسازی سه بعدی مغز با استفاده از داده‌های ام‌آر‌آی(MRI) و اسکن‌های دی‌ام‌آرآی(dMRI) برای مطالعه ساختار و اتصالات عصبی درون مغز است.
پس از گذرراندن چند ماه در فضا چه تغییراتی در مغز ایجاد می شود؟
Пожилой человек - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2022
سن پیری برگشت ناپذیر مغز مشخص شد
نتایج اولیه این تحقیق نشان می‌دهد که مغز فضانوردان در فضا به دلیل جابجایی مایع مغزی-نخاعی تغییر شکل می‌دهد. همچنین میزان ماده خاکستری (قسمت بیرونی) و ماده سفید (قسمت درونی) مغز نیز افزایش می‌یابد.
نتایج این بررسی همچنین حاکیست که جسم پینه‌ای وظیفه پیوند دو نیمکره مغزی راست و چپ را دارد، تغییر شکل می‌دهد. د واقع، این بسته‌ بزرگ از رشته‌های عصبی به دلیل گشادتر شدن بطن‌های مجاورش با جابجایی بافت‌های عصبی مواجه می‌شود. بطن‌ها در عین حالی که مایع مغزی-نخاعی را احاطه کرده‌اند، تولید و ذخیره آن را نیز برعهده دارند.
محققان همچنین متوجه تغییراتی در ارتباطات عصبی بین چندین ناحیه مغز که مختص دستورهای حرکتی است، شده‌اند. نتایج این مشاهده نشان می‌دهد که به دلیل این که در شرایط بی وزنی، یک فضانورد باید استراتژی‌های حرکتی خود را در مقایسه با زمین تغییر دهد، لذا مغز او به اصطلاح دوباره سیم کشی عصبی می‌شود.
مجموعه این تغییرات هفت ماه پس از بازگشت به زمین نیز در نتیجه اسکن‌‌های مغزی انجام شده همچنان مشاهده شده که نشان می‌دهد این تغییرات به سرعت از میان نمی‌رود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала