عملیات ویژه در دنباس؛ کارشناسان برجسته افغان: غرب اوکراین را به این روز انداخت

© REUTERS / Gleb GaranichСолдат ВСУ на боевой машине пехоты в Донецкой области
Солдат ВСУ на боевой машине пехоты в Донецкой области  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2022
عضو شوید
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد در مورد عملیات نظامی ویژه در دنباستصمیم گرفته است.
او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: شرایط نیازمند اقدام قاطع و فوری ما است، جمهوری‌های مردمی دونباس از روسیه در خواست کمک کردند. رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه تمام مسئولیت این خونریزی‌ها بر عهده دولت حاکم بر اوکراین خواهد بود، از ارتش اوکراین خواست تا دستورات جنایتکارانه مقامات اوکراینی را اجرا نکنند، سلاح‌ها را زمین بگذارند وبه خانه های خود بروند.
داکتر شیرحسن، کارشناس سیاسی افغان در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که روسیه و اوکراین، دو کشور بسیار نزدیک از لحاظ فرهنگی، مذهبی و نژادی اند، به غربی ها خواسته اند تا اوکراین به میدان دشمنی به روسیه مبدل گردد.
او می گوید:

این دشمنی پس از کودتا 2014 تاکنون ادامه دارد، روسیه نمی تواند در کنار خود یک کشور دشمن داشته باشد، هر چند با اقدامات اخیر هشت سال، روسیه تلاش داشت تا صلح را در خاک اوکراین را حفظ کند

این کارشناس روی اجرای توافق‌نامه مینسک تاکید داشت و افزود که رهبران اوکراین این را نادیده گرفته اند و تلاش داشتن تا اوکراین برای پایگاه های ناتو آماده سازند.
آقای شیرحسن افزود:

رهبران اوکراین می خواستند تا جای برای ناتو در کنار روسیه برابر کنند، این برای منافع ملی و امنیتی روسیه سازگاری نداشت، و به همین روسیه مجبور به چنین اقدام شد، اگر چنین اقدامی انجام نمی داد، مردم در دنباس کشته شده می‌رفت که پایان اش هم معلوم نبود.

این کارشناس افغان اظهار داشت، در صورت که نیروهای ناتو در اوکراین مستقر می‌شد، و روسیه با ناتو درگیر می‌شد، این بسیار خطرناک بود.
آقای شیرحسن تاکید دارد که روسیه را کشورهای غربی مجبور ساختن که چنین گامی را بردارد.
یحیی چاوش، کارشناس برجسته سیاسی افغان به خبرگزاری اسپوتنیک می گوید که حرف اوکراین جدید نیست، پس از کودتا 2014 کیف به رهبری غرب سازماندهی شد، مشکلات زیادی برای این کشور و کشورهای منطقه به بارآورد.
او گفت:

مردم روس زبان پس از کودتا 2014 زیر فشار قرار گرفتند، زبان روسی در آنجا غیر قانونی اعلام شد، پس از آن کشور اوکراین عملا دو قطبی شد، عملیاتی ها فاشیستی راه اندازی شد، به همین دلیل
جمهوریت لوگانسک و دونتسک اعلام استقلال کرده اند.

او تاکید که در 2015 توافق‌نامه مینسک امضا شد، میان روسیه، اوکراین و با حضور اتحدیه اروپا و توافق شد که تغییرات بیاید.
آقای چاوش افزود:

روسیه یکی از امضاکننده این توافق‌نامه بود، با کوشش ها و تلاش های زیاد، دولت اوکراین به هیچ صورت پاه بند همین توافقنامه نشد و آن را عملی نکرد، و اخیر به تحرک کشورهای غرب، اوکراین را به یک پرتگاه برده شد.

این کارشناس تاکید دارد که کشورهای غربی تلاش داشتند تا کشوری را به نام اوکراین در کنار روسیه عضو ناتو بسازند، این همه مسایل بود که روسیه را به تنگنا قرار دهد، و روسیه جزء به رسمیت شناختن جمهوریت های جدید گزینه‌یی نداشت.
او اظهار داشت:

پس از این که این دو جمهوریت به رسمیت شناخته شده اند، کشور اوکراین حملات بیشتری انجام داد. کشورهای غربی، مانند بریتانیا با هواپیمای های غول پیکر خود ده هزار تن سلاح مدرن را در اختیار اوکراین قرار دادند و تحرک به جنگ کرده اند، تا اینکه رئیس جمهور روسیه برنامه دفاع از جمهوریت های لوگانسک و دونتسک را گرفت.

قابل ذکر است که شام امروز جمعه (25، فبروی) رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی از نظامیان اوکراین خواست تا قدرت را بدست بگیرند.
آقای پوتین تاکید کرد نئونازی‌ها مردم اوکراین را به گروگان گرفتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала