کشف علت کم خوابی در سنین بالا

© Depositphotos.com / AndrewLozovyiПожилой мужчина с головной болью
Пожилой мужчина с головной болью - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2022
عضو شوید
دانشمندان آمریکایی علت مشکلات خواب در افراد مسن را شناسایی کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه استنفورد در آمریکا در یک مطالعه جدید، علت بد خوابی در افراد مسن پس از 65 سال راکشف کردند .
نتایج این مطالعه در مجله Science منتشرشده است
کارشناسان مدت‌هاست می‌دانستند که با افزایش سن، خواب افراد بیشتر از پیش بی‌قرار می‌شود و افراد مسن‌تر به سختی به خواب می‌روند، اما مکانیسم‌های این پدیده تا هنوزمطالعه نشده بود.
تیم تحقیقاتی دو گروه موش جوان (سه تا پنج ماهه) و بزرگتر (18 تا 22 ماه) را برای این مطالعه انتخاب کردند و سپس به اورکسین‌های آنها، یعنی نوروپپتیدهای موجود در مغز که مسئول بیداری هستند، نگاه کردند.
اورکسین ها (که به نام هیپوکرتین هم شناخته می شوند) مواد شیمیایی هستند که بطور طبیعی در ناحیه ای از مغز به نام هیپوتالاموس تولید می شوند. کارکرد این محرک ها افزایش هوشیاری و برانگیختگی در انسان است.
دانشمندان دریافتند که موش های پیر حدود 38 درصد از اورکسین ها را در مقایسه با موش های جوان از دست دادند.
محققان دراین مطالعه به این نتیجه رسیدند که مشکلات خواب در بزرگسالی ناشی از عملکرد نادرست کانال‌های پتاسیم است که "سوئیچ‌کننده‌های" بیولوژیکی بین بیداری و خواب هستند.
آنها همچنین تاکید کردند که خواب کم می تواند خطر ابتلا به انواع مشکلات سلامتی، از فشار خون بالا گرفته تا حملات قلبی، دیابت، افسردگی و بیماری آلزایمر را افزایش دهد.
دانشمندان امیدوارند که کار علمی آنها منجر به توسعه دارو ها و روش های درمانی موثرتر برای بی خوابی در آینده شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала