خلیل‌زاد: از شرکت در مراسم تحلیف غنی "خوش نبودم" اما مصلحت همین بود

© @https://twitter.comخلیل‌زاد
خلیل‌زاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2022
عضو شوید
نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که از شرکت در مراسم تحلیف محمداشرف غنی، رییس جمهور پیشین که هم‌زمان با مراسم تحلیف عبدالله عبدالله برگزار شده بود، "خوش نبود"، اما به خاطر مصلحت این تصمیم را در مشورت بامقام‌های ارتش افغانستان گرفته بود.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "هشت صبح" زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان در پاسخ به سوال در مورد اینکه، آیا با رفتن به مراسم تحلیف اشرف غنی به خاطر "مصالحی" به دموکراسی خیانت کرده است؟، گفت: "خیانت را کسانی کردند که به جای موافقت‌ کنند بین‌ خود به دموکراسی و براساس شرایط و قوانین دموکراسی رفتار کنند، به آن خیانت کردند. رای دزدی کردند، در شمارش آرا مداخله کردند و فشار آوردند بر مسوولانی که در شمارش آرا رول داشتند. آن‌ها خیانت در برابر دموکراسی کردند".
خلیل‌زاد گفت که آمریکا در انتخابات تقلب نکرد، بلکه خود "افغان‌ها و تیم انتخاباتی" تقلب کردند. او به صورت صریح از کسانی که به رای مردم دست‌برد زدند و از نظر خلیل‌زاد خایین به دموکراسی شدند، نام نبرد. اما گفت که دو تیم انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله عبدالله و کسانی که شامل این تیم نبودند، با وجودی که در دو دهه گذشته به پیشرفت‌هایی دست یافتند و از سیستم جدید سود بردند، اما در زمینه پایداری دموکراسی، صلح، آرامی و مقابله با فساد ناکام بودند.
خلیل‌زاد اذعان کرد که آمریکا نیز در زمینه پایداری دموکراسی در افغانستان ناکام بود.
پس از انتخابات جنجالی سال 1398، مراسم تحلیف محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در 19 حوت برگزار شد، با وجود نتیجه مورد مناشقه انتخابات، اما زلمی خلیل‌زاد و سرپرست سفارت وقت آمریکا و نماینده‌گان برخی از کشورهای غربی در مراسم محمداشرف غنی شرکت کردند.
خلیل‌زاد دو سال بعد گفت که هرچند حضور او در مراسم تحلیف محمداشرف غنی "طرفداری" می‌نُمود، اما این طور نبود. خلیل‌زاد گفت که پس از مشورت با مقام‌های ارتش از جمله وزیر دفاع افغانستان که برایش گفته بود، اگر در مراسم محمداشرف غنی شرکت نکند، ارتش به دو دسته تقسیم می‌شود و جبهه جدید جنگ گشوده خواهد شد، در این مراسم شرکت کرد.
او گفت که برای رسیدن به توافق صلح، ضرور بود که ارتش افغانستان یک دست باقی می‌ماند.
این در حالی است که رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی، گفته بود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، در خانه حامد کرزی مخالفان به قدرت رسیدن محمداشرف غنی، رییس جمهور فراری کشور از راه تقلب را تهدید کرده بود.
اسپنتا هم‌چنان گفته بود که خلیل‌زاد خواهان برگزاری مراسم تحلیف محمداشرف غنی شده بود.
او خطاب به خلیل‌زاد نوشته است: "مگر من در همان نشست به شما نگفتم که روزگار تهدید با بی 52 گذشته است، دست از تهدید بردارید، کسی از شما نمی‌ترسد؟"
به روایت اسپنتا شام‌گاه همان روز که نشست در خانه کرزی برگزار شده بود، خلیل‌زاد به عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، گفته است که اگر مراسم تحلیف جداگانه برگزار کند، علیه او از نیروهایآمریکایی استفاده می‌کند.
اسپنتا در ادامه در توییترش نوشته بود: "فردای آن‌ روز شما و تمام مسوولان آمریکایی در کابل در مراسم تحلیف دکتور غنی شرکت کردید؟ آقای غنی دست‌نشانده دولت و دستگاه‌تان بود و شما نیز از همان دیوانه‌گان قدرت غیر‌قانونی استید. تاریخ شما را به یاد خواهد داشت و ما مردم افغانستان نیز از یاد نخواهیم برد."
عبدالله عبدالله و محمداشرف غنی پس از ماه‌ها مذاکره سرانجام در ماه ثور 1399 توافق‌نامه سیاسی امضا کردند که براساس آن غنی در نقش رییس جمهور کار می‌کرد و عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی شد و قدرت به صورت برابر تقسیم شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала