"رای فایق علیه روسیه خواست مردم افغانستان نیست"

© Photo / twitter account of naseer A fنصیر احمد فایق
نصیر احمد فایق  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.03.2022
عضو شوید
کارشناسان مسایل افغانستان می‌گویند که تصمیم رای سرپرست نمایندگی افغانستان در مجموع عمومی سازمان ملل علیه روسیه خواست مردم افغانستان نیست.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه خود قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از مسکو خواسته شده همه نیروهای خود را از اوکراین بیرون کند.
نصیر احمد فایق، سرپرست نمایند‌گی حکومت قبلی افغانستان در سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت داده است، در حالی که پیش از طالبان از طرفین (روسیه و اوکراین) خواسته بود این بحران را از طریق دیپلماسی حل کنند.
در مورد این که تصمیم آقای فایق چه تاثیری بر روابط روسیه و افغانستان خواهد داشت، فرهاد ابرار کارشناس مسائل بین‌المللی به اسپوتنیک گفت:

"تصمیمی که آقای فایق گرفته به باور من این تصمیم به فشار غربی ها گرفته شده است و این تصمیم و خواست مردم افغانستان نیست. آقای قایق می‌توانست عاقلانه تصمیم را بگیرد و از رای ممتنع استفاده کند. ولی چنین کاری نکرد. به باور در دراز مدت این مسئله می‌تواند برای افغانستان پیامد منفی داشته باشد. بناً این چه را که آقای فایق انجام داده اند و تصمیم گرفتند یک تصمیم نادرست بود به باور من".

این قطعنامه با 141 رای موافق، 5 مخالف و 35 ممتنع تصویب شد.
در مورد این که نصیر احمد فایق موضع چه کسی را بیان می‌کند، یحیی آگاه مسایل سیاسی افزود:
"آقای فایق از دولت فعلی افغانستان نمایندگی نمی‌کند و از دولت نمایندگی می‌کند که قبلا تحت حمایت امریکا و غرب بود. من فکر نمی‌کنم که رای مثبت نصیر احمد فایق علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد کدام تاثیری بالای مناسبات روسیه و افغانستان داشته باشد و سایه منفی به روابط دو کشور بیاندازد".
روسیه بامداد روز پنجشنبه (24 فبروری) عملیات نظامی ویژه خود را برای غیرنظامی کردن اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که در خصوص عملیات نظامی ویژه در دونباس تصمیم گیری کرده است. او در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به شهروندان گفت که شرایط "نیازمند اقدام قاطع و فوری ما است، جمهوری‌ های مردمی دونباس درخواست کمک از روسیه دارند". رئیس‌‌جمهور روسیه با بیان این که تمام مسوولیت این خونریزی‌ها بر عهده رژیم حاکم بر اوکراین خواهد بود، از ارتش اوکراین خواست تا دستورات جنایتکارانه مقامات اوکراینی را اجرا نکنند، سلاح‌ها را زمین بگذارند و به خانه برگردند.
وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که این عملیات تنها زیرساخت های نظامی اوکراین را با تسلیحات با دقت بالا هدف قرار می دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала