نگرانی از پیامد های ناگوار حوادث اوکراین؛ آیا افغانستان فراموش خواهد شد؟

© Sputnik / Alexandr Kryazhev /  مراجعه به بانک تصاویر Флаги России и Украины в зале, где пройдут переговоры
Флаги России и Украины в зале, где пройдут переговоры - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.03.2022
عضو شوید
در پی عملیات ویژه روسیه در اوکراین، توجه جامعه جهانی از افغانستان به اوکراین معطوف شده است. افغان ها در شبکه های اجتماعی از فراموش شدن افغانستان ابراز نگرانی می کنند.
پس از پایان جنگ بیست ساله ایالات متحده در افغانستان، عملیات ویژه روسیه در اوکراین نخستین درگیری مسلحانه در جهان است. در حالی که اوکراین به عنوان بزرگترین منازعه در عصر حاضر ظهور کرده است، احتمال دارد جهانیان موضوع افغانستان را که با پیامد های پایان حضور بیست ساله غرب در افغانستان و خطر وقوع فاجعه بی پیشینه انسانی گرفتار است، به دست فراموشی بسپارد.
در این میان، برخی از تحلیل گران بر این باور اند که مشغولیت جهان در اوکراین احتمال دارد، موضوع به رسمیت شناختن حکومت کنونی افغانستان را که بیش از شش ماه است هیچ کشوری آنرا به رسمیت نشناخته است، به تاخیر خواهد انداخت.
پس از حوادث اوکراین، روابط روسیه وسایر کشورها با افغانستان چگونه می تواند در رابطه با آشتی ملی، تشکیل دولت فراگیر و به رسمیت شناختن طالبان توسعه یابد؟ آیا اوکراین در نتیجه سیاست آمریکا به افغانستان دوم تبدیل خواهد شد؟
برنا صالحی تحلیلگر امور روابط بین المللی و آگاه مسایل سیاسی افغانستان در یک صحبت ویژه در پاسخ به سولات اسپوتنیک گفت: درست است که منازعهٔ اوکراین بحث محوری در تعاملات حال حاضر دنیا و نقطهٔ مرکزی رقابت بین قدرت ها در سطح نظام بین المللی است اما به این معنا نیست که باعث فراموشی و به کنار گذاشتن سایر موضوعات در سایر کشورها و ‌نقاط جهان شود.
کارشناس در ادامه گفت:
"از دیدگاه اهمیت فعلا هم برای روسیه و چین و هم برای ایالات متحده و غرب مسالهٔ اوکراین در اولویت قرار دارد اما برای رقابت بر سر مسالهٔ اوکراین هم که شده، اهمیت افغانستان را برای قدرت ها نمی توان نادیده گرفت.
آقای برنا می‌گوید که از حیث همکاری در افغانستان فکر میکنم دیدگاه همه کشورها و قدرت ها تا هنوز ایجاد همان حکومت همه شمول است اما از نقطه نظر استفاده به منظور رقابت فکر میکنم امریکا علاقمند است تا از طریق افغانستان می خواهد با اهرم افراط گرایی اسلامی روسیه را تحت فشار قرار بدهد اما با توجه به سفر اخیر آقای عمران خان به مسکو و موقف بی طرفانهٔ طالبان فکر نکنم که به سادگی بتواند به این مامول دست یابد"
آقای صالحی در ادامه می‌افزاید، که خلاصه این که در بحبوحهٔ بحران اوکراین خیلی عقلانی نیست که توقع داشته باشیم که افغانستان اهمیت سابق خود را داشته باشد اما این هم درست نیست که فکر بکنیم افغانستان از نظر دنیا به خصوص قدرت های بزرگ افتاده است .
"همین اکنون نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به ارتباط افغانستان جریان دارد . این به این معناست که افغانستان هرچند از حیث اهمیت به درجهٔ پایین تر کماکان در معرض توجه دنیا قرار خواهد شد".
از سوی دیگر پیر محمد ملازهی کارشناس روابط بین الملل و آگاه مسایل افغانستان می‌گوید اکنون جهان مجددا در حال دو قطبی شدن است، در قطب شرقی چین و روسیه قدرت می گیرند و در قطب غربی آمریکا قدرت دارد. در این صورت مجددا جنگ های نیابتی به راه می افتند چون رقابت ها تشدید خواهد شد. این دو قطب در یک جهت نیستند.
وزارت امور خارجه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2022
نگرانی طالبان از امنیت شهروندان افغانستان در اوکراین
آقای ملازهی می‌گوید که برداشت وی این است که اکنون روسیه و چین برای یک جمع‌بندی به منظور توافق با طالبان آماده می‌شوند و احتمال دارد که این دو کشور سرانجام حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.
"مشخص است که چین در تلاش بستن قرارداد جهت استخراج معادن زیرزمینی در افغانستان است و روسیه هم علاقه ندارد که آمریکا و کشور های غرب در افغانستان با طالبان کنار بیایند و شرایط طوری توسعه یابد که نیروهای رادیکال اسلامی ازبیکستان اویغورها و دیگر گروهک های افراطی با دریافت پایگاه های در افغانستان امنیت روسیه و کشور های آسیای مرکزی هم‌‌ مرز با روسیه را مورد تهدید قرار بدهند".
به گفته ملازهی اکنون در افغانستان آرام آرام نوعی رقابتی میان شرق و غرب شکل می‌گیرد و برآیند این رقابت احتمالا طوری خواهد بود که طالبان از یکسو، با نزدیک شدن به روسیه و چین بازی را نفع خود تغییر دهند و از سوی دیگر تعادل مناسبات خود با کشور های غرب را نیز حفظ کنند.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه (24 فبروری) در یک نطق تلویزیونی از "آغاز عملیات نظامی ویژه" برای حفاظت از دونباس در جنوب شرقی اوکراین خبر داد.
پوتین تاکید کرد که روسیه برای خلع سلاح اوکراین و محاکمه عاملان جنایات خونین علیه غیرنظامیان از جمله شهروندان روس تلاش خواهد کرد.
وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت از تمام ابزارهای موجود برای محافظت و تخلیه شهروندان خود از اوکراین استفاده می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала