عقد اولین قرارداد بزرگ طالبان با کمپنی معدنی چین

© @https://twitter.comحمله ناکام طالبان بر معدن لاجورد در بدخشان
حمله ناکام طالبان بر معدن لاجورد در بدخشان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2022
عضو شوید
طالبان اولین قرارداد بزرگ را با شرکت مشهور معدنی چینی امضا کرد.
الحنفی وردک، نماینده سیاسی طالبان، خبر داده است که طالبان با کمپنی MCC قرار داد استخراج معدن مس عینک لوگر را امضا نموه است.
Metallurgical Corporation of China بهترترین شرکت متالورژیک چین قصد دارد فعالیت خود را در استخراج معدن مس عینک لوگر (بزرگترین ذخایر در اوراسیا: 450 میلیون تن سنگ مس)، اگر دقیق تر گفته شود، بخشی از آنرا که در ولایت لوگر واقع است، در روزهای آینده آغاز کند.
قبلاً طالبان اعلام کرده بودند که کار روی معدن مس عینک در لوگر از سوی یک شرکت چینی دوباره آغاز شده است. این پروژه میلیارد دالری از سال ها به این سو به خاطر قیام طالبان به تاخیر افتاده و به بن بست رسیده بود.
در این ارتباط غوث جانباز کارشناس مسائل سیاسی و آگاه مسایل بین المللی به اسپوتنیک ابراز نظر نموده گفت:

" من شک دارم که شرکت چینایی قصد عقد قرار داد استخراج مس عینک را با طالبان داشته باشد، زیرا طالبان تا کنون هویت قانونی ندارند. چین کشور بااحتیاط است، تا که کاملاً مطمئن نباشد، دست به چنین عمل نمی زند. امکان دارد که با این اقدام، به همگان نشان بدهد که در این منطقه سرمایه گذاری میکند. به نظر من، تا که طالبان به رسمیت شناخته نشود، امکان ندارد که چین به استخراج معدن مس لوگر دست بزند. ممکن است قصد این را داشته باشد، اما فکر میکنم که چین با درنظر داشت بهتر شدن اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان عمل خواهد کرد".

وی به سوال این که آیا ورود کمپنی بزرگ چینی به افغانستان به این معنی است که مسئله امنیتی در افغانستان حل شده و طالبان بر اوضاع مسلط هستند؟ پاسخ داده گفت:

"این مساله به امنیت ارتباط ندارد. زیرا بسیار پیچیده است. تا وقتی که حکومت مورد قبول مردم و جامعه بین المللی نگردید، صحبت در مورد تامین امنیت در افغانستان قبل از وقت است".

احمد نیاز آگاه سیاسی در مورد این که حضور چین چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی افغانستان خواهد داشت، گفت که چین همسایه در به دیوار افغانستان است و میتواند در اقتصاد افغانستان سهم بگیرند و در استخراج معادن افغانستان سرمایه گذاری کند.

وی افزود:

" هیچ نوع ممانعت سیاسی و اقتصادی برای سرمایه گذاری کشور چین در افغانستان وجود ندارد. دَر تجارت افغانستان نتنها به روی چین، بلکه به پاکستان و ایران و سایر کشور ها باز است. زیرا طالبان به چالش های اقتصادی روبرو اند، و سعی می ورزند توجه سرمایه گذاران را جلب نمایند. اما محدودیت های حقوقی وجود دارد. تاکنون طالبان درج فهرست گروپ های تروریستی می باشد. فکر نکنم که در این نزدیک ها این طرح تجارتی بزرگ افغانستان با چین در ساحه عمل قرار گیرد، میتوان گفت که چین در رشد افغانستان فردا چشم دوخته و در استخراج معادن افغانستان سرمایه‌گذاری هنگفت خواهد کرد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала